tisdag 29 mars 2011

Tillbaka med en räkmacka!

Ååååh, nu känns det MYCKET bättre.
Igår lockade jag magen till skratt med en skagenmacka; den (magen alltså) har surat och bråkat och varit allmänt odräglig sedan i torsdags och bara suttit där som en tjurig tonåring och matvägrat, men igår kväll var allt äntligen förlåtet när jag äntligen fick smälla i mig den här vackra tingesten. När man varit sjuk ett tag och funderar över vad magen kan tänkas vilja ha brukar det ju oftast bli yoghurt eller nyponsoppa eller glass eller en viss välkänd läsk, men min mage är ju lite speciell. Den tyckte tydligen att det var dags för en Toast Skagen och en alkoholfri bärs.

Skagenmacka

2 personer, till middag

500 g räkor, gärna färska
3 msk creme fraiche
2 msk majonnäs
1/2 dl fint skuren dill
1/2 dl fint skuren gräslök
1 tsk fransk senap
1 skvätt citron
Salt och peppar
Forell-, löj- eller sikrom, generöst

Till servering:

2 skivor gott ljust bröd, surdeg allra helst!
Smör att steka i om du inte tycker att det är för dekadent
1 avokado
Några salladsblad
Citron

Skala räkorna. Rör ihop creme fraiche (är du ambitiös vispar du den först så att den får en fastare konsistens), majjo, senap, dill och gräslök. Smaka av med salt, peppar och citron och blanda med räkorna. Smörstek brödet gyllene (eller rosta, men det är inte lika gott) och lägg upp på tallrikar. Grunda med sallad och avokadoskivor, ös på med skagenröra och toppa med rom. Servera med citronklyftor. Och bärs.

10 kommentarer:

Lillan sa...

Du är så rolig. Som du säger - de flesta normala människor skulle ha mjukstartat med lite fil eller nyponsoppa men du, du ska ha en hemmagjord toast skagen. Med ett dekorativt salladsblad och en citronklyfta på kanten. haha! Hur äter du den här sen? Sätter du dig vid köksbordet, med din öl, och stirrar in i väggen mellan tuggorna? Nä, med en bok i handen såklart. Eller fick Christian också en, och kunde hålla dig sällskap? Jag orkar inte ens hyvla gurkskivor på en knäckemacka när jag är ensam.

Du är rolig. Och rar.

Lulle sa...

Efter intensivt illamående i ett knappt dygn fick jag en liten, liten bra känsla i magen. Otroligt. Tar en klunk av den välkända läsken sålänge, och ser om känslan utvecklas.

Fröken Dill sa...

Mmmmmm räkmacka!
Hälsar Dillen

Anonym sa...

Nar jag varit magsjuk och antingen kan ata igen vet jag inte riktigt var jag ska borja. Blir helt till mig och vill ata ALLT. Ska nog testa en rakmacka nasta gang! :)

Christian sa...

Lillan: Vi åt varsin toast, ackompanjerade av en actionkomedi - tydligen vår nästa genre på videohyllan när alla intressanta drama- och komedifilmer har betats av. Vi har sett två actionkomedier på två dagar. Välregisserat våld och fnissiga små dråpligheter. Precis som livet självt.

Lillan sa...

haha! Allt med ordet "actionkomedi" är fel i mina öron. Men scenariot i övrigt verkade trevligt. Du har det bra du, som är gift med Pyttes.

Pytte/Eleonora sa...

Lillan - Lite fil och nyponsoppa slank det förstås ned de första riktigt risiga dagarna. Men sen var det ganska pang på räkmackan. Och jag sitter verkligen aldrig och stirrar in i väggen när jag äter! Sällskap, tv eller megatjock bok är det som gäller. Det vet du ju. Ingen mindful eating här direkt...
Du är förresten rarast. Och roligast.

Lulle - jag håller tummarna för dig! Och är förstås väldigt ledsen att det var just min kräksjuka du var tvungen att få... Må den vara kort och avslutas med en god räkmacka!

Fröken Dill - japp, mums!!!

matarkivet - vanliga dagar vill jag äta precis allt, men den här dagen var det räkmacka eller inget. Har ingen aning om varför!

Christian - du är så full av visdom. Det är därför vi har ett så fint äktenskap - du är vis och jag är kökspeppad. Och så gillar vi en hederlig actionrulle ibland. Allt man behöver!

mumsfillibaba sa...

Underbar känsla att känna hunger igen! Mackan ser smarrig ut!!

Cupcakesfluffan sa...

Skönt att du är på bättringsväg

Pytte/Eleonora sa...

Sofie - sannerligen!

Cupcakesfluffan - tack!