torsdag 28 januari 2010

Nya tider, farväl goda öl

Nu har det gått snart fyra månader sedan min dotter föddes och tvingas till slut inse att jag inte kan skylla viktökningen på henne i all evighet. Med mitt usla tålamod krävs en quick fix och därmed blir det GI-fasoner en tid framöver. Det skiljer sig dessutom minst från hur jag äter till vardags (eller vill tro att jag äter i alla fall). I det första skedet säger vi hej då till kolhydraterna och välkomnar istället fett (och en del annat förstås, men det känns väldigt fettfixerat just nu. Och ägg - gud, jag kommer drömma mardrömmar om dessa förbannade ägg!). Jag hoppas att vi inte behöver diskutera bantning här eftersom jag rent principiellt tycker att dieter är djävulens påfund men just nu är jag helt enkelt för fet för mitt eget bästa. Och så pratar vi inte mer om det. Jag informerar bara om min nya linje för att ni ska vara med på noterna och inte förvänta er gräddiga pastarätter, ugnsstekta potatisar och kladdiga chokladrutor under en tid framöver. Fast det dyker kanske upp lite sånt också. Om jag SYNDAR, gud förbjude! Men tills dess får ni nöja er med dagens supersnabba lunch:

Gravad lax med krämig morotssallad

2 personer:

200 g gravad lax
1 stor morot
1 stor bit gurka
1/2 röd lök
1 avokado
1/2 dl fet creme fraiche
1 tsk dijonsenap
Salt och peppar
Citron

Skala moroten och strimla, riv eller hyvla den. Samma med gurkan. Skiva den skalade löken riktigt tunt. Klyfta avokadoköttet. Blanda creme fraiche med senap, smaka av med salt och peppar. Blanda med grönsakerna och servera med laxen och en citronklyfta att pressa över.

10 kommentarer:

Jonas sa...

Ligger också på en lite minidiet såhär efter Jul. Ingen seriösare sådan så jag räknar inte kalorier eller väger maten men jag har också dragit ner på främst mängder smörgåsar med goda pålägg, har märkt att jag i princip kan äta hur stora mängder at detta utan att bli nöjd och mätt. Numera äter jag kvällsmat och efter det så tar jag mig en rejäl fruktsallad istället för de 3-4 mackorna jag tidigare tog och det ger bra resultat tycker jag.

Lycka till!

Anonym sa...

Morotssalladen är verkligen god. Har gjort den några gånger, men utan avocado. Ska lägga till det nästa gång.
Senast åt jag morotssalladen till ugnstekt lax. Ihoprullad med fyllning av lite mjukost , creme fraiche och gorgonzola.Mums!
Kram från Bibban

Anonym sa...

Har lite problem med att logga in ibland..... Kör därför anonym...
Med hälsning från Bibban!

Karin sa...

Nu är det förstås många år sedan jag var gravid men jag minns hur förtvivlad jag var över den enorma viktökningen jag råkade ut för och hur svårt det var att komma tillbaka till den vikt jag hade innan graviditeten.

Det här var i mitten av 1960-talet och kunskaperna om varaktig viktminskning var små.

När en veckotidning hade ett tips på hur man skulle gå ner 4 kg/vecka, nappade jag direkt. Nu minns jag inte exakt hur den konstiga dieten var men ena dagen skulle man bara dricka en liter mjölk, nästa dag bara äta ett kilo apelsiner, tredje dagen bara bananer osv...
Hur det gick?
Jo, jag gick ner flera kg. Sedan var det stopp.

Pytte/Eleonora sa...

Jonas - det låter som en bra plan! Men jag saknar mackorna... Mackor är bäst. Men man blir ju inte direkt mager av dem.

Bibban - låter smaskens! Vi saknar att få äta färsk lax, de säljer aldrig det i skitbutiken över gatan. Ibland har de läskiga tråg med oroväckande långa hållbarhetsdatum på. Det är bra tack!

Karin - låter som en absurd, gamla tiders diet. Men rolig! Tur att de har lite bättre koll nuförtiden...

Fröken Dill sa...

Blä, vad tråkigt att man inte kan äta hur mycket man vill och vad man vill längre utan att lägga på sig! Tyvärr intraffär detta även utan barnafödslar... Jag minns en tid när jag utan problem kunde äta två hamburgare INNAN middag hemma hos mamma och dessutom extra allt under själva middagen (med efterätt förstås...). I perioder gick det dessutom bra att leva på gorgonzolamackor och rödvin...
Tyvärr inte längre, så nu blir det march pannkaka mot tortyrstället - gymmet (verkligen inget att blogga om, otäcka plats!).
Dillen tycker synd om sig själv

Pytte/Eleonora sa...

Fröken Dill - stackars Dillen. Gorgonzolamackor och rödvin, det låter som en utmärkt diet tycker jag... Nu blir det gorgonzola utan macka. Och kanske lite lite rödvin.

Sara sa...

Pytte, fantastiska nyheter!

Jag har nämligen varit lite bekymrad över hur jag ska kunna kombinera mitt ny-gamla intresse för Pyttes med att gå ner i vikt. Har ju ingen graviditet att skylla på utan jag inser ju självklart att det är snön som är boven i mitt fall. Orkar ju knappt ta mig hemifrån till bussen i slasket och därmed är också allt som kan liknas vid någon form av power walk helt uteslutet. Och eftersom det är den enda form av idrottslig aktivitet som jag ägnar mig åt går jag förstås upp i vikt med rasande fart.

Så... ser fram emot alla GI recept som ska göra mitt liv lättare på alla sätt!

Pytte/Eleonora sa...

Sara - härliga tider! Har svårt att se var du ska hämta några överflödiga kilon från men vem är jag att döma...? Mera GI coming up!

Remsan sa...

Ja, de där rackans kilona som sitter så hårt fast... Been there... Jag la om till mat med lägre GI efter min förstfödde och det har passat mig perfekt. Och jag mår så mycket bättre. Har inget sug längre och det känns konstigt ibland. Kan ha godsaker hemma, tom baka, utan att bli sugen och äta. Tja, det skulle vara om vi har en lagom mogen ost hemma då, men då får det vara okey med lite rödvin ;-) Lycka till!