måndag 16 augusti 2010

Eget knäcke (eller hur man flörtar in sig hos Pytte)

Häromdagen bjöd vi hem våra matglada vänner Kajsa och Anton på en så kallad "förutsättningslös tisdagsmiddag" som visade sig bli helt icketisdagsaktig. Förvisso bör min lakritspannacotta få sin beskärda del av credden för detta men med störst värme minns vi de eminenta gästernas medhavda present (även hembakta bullar och eget vin överräcktes; de är som sagt eminenta gäster som vet hur man tillskansar sig min fulla beundran) - detta fantastiska knäckebröd/snacks/mumsmums/tilltugg/godis.

Då Kajsa är något bekväm av sig i köket är jag relativt säker på att Anton stod för det mesta av bakandet - tack Anton! - men receptet kommer tydligen från Kajsas mamma Agneta som i sin tur fått det av Kajsas kusin Ida. Stort tack till Kajsas familj och släkt! Själv är jag ju usel på att baka men det här verkar så enkelt att till och med jag kan göra det.

Fantastiskt gott knäckebröd eller snacks

Knäckebröd - 1 plåt, 150 grader drygt en timma
Snacks – 2 plåtar knappt en timma (45 min)

2 dl majsmjöl
1 dl solroskärnor (alt. ½ dl pumpafrön + ½ dl solros)
1 dl sesamfrön
½ dl linfrö
½ tsk salt
½ dl rapsolja
2½ dl kokhett vatten (ev. något mer)

Rör ihop de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt oljan och det heta vattnet. Rör om till en jämn smet. Bred ut smeten på bakplåtspapper. Skär rutor och strö över flingsalt. Grädda enligt ovan.

Liten uppdatering: Kajsa och Anton låter hälsa att de av misstag bakade med kallt vatten i stället för varmt när de skapade brödet jag fick ta del av. Det blev då en tunn smet som var enkel att hälla ut över två plåtar och gav ett tunt, krispigt knäckebröd. Igår bakade Kajsa dock brödet med hett vatten såsom angivet i receptet och då svällde allt till en något mer svårhanterlig deg, som gav ett porösare och lite tjockare bröd. Mer Wasa, helt enkelt, om jag förstått saken rätt. Använd alltså kallt eller varmt vatten i enlighet med egen smak!

6 kommentarer:

Unknown sa...

Helt rätt gissat vad gäller arbetsfördelningen i köket. Men i kväll ska jag försöka göra något åt maktbalansen och faktiskt baka knäckebrödet själv....

Annica sa...

Så gott det låter! Ska absolut testas.

Pytte/Eleonora sa...

Kajsa - vi väntar med spänning på att få höra hur det gick. Jag tror på dig kompis!

Annica - återkom med resultat!

Bibban sa...

TIPS: Har bakat knäcket ett par ggr nu. Det går så himla lätt att få det så tunt /tjockt man önskar om man häller smeten på bakplåtspapper på plåt utan kant och lägger ännu ett bakplåtspapper ovanpå. Sen är det bara att ta fram kaveln och kavla på! Det översta bakplåtspapperet är sen lätt att ta bort.

Bibban sa...

TIPS: Bre ut smeten på bakplåtspapper på plåt utan kanter. Lägg ytterligare ett bakplåtspapper ovanpå. Kavla så tunt/tjockt du önskar. Bort med översta papperet och in i ugnen!

ann sa...

Hej! Varför ska det vara VARMT vatten i smeten?