tisdag 17 augusti 2010

Inte värt att bråka om

"Det här svängde jag ihop på två röda igår" skriver jag och ni tänker "nähä" och jag säger "joho" och ni envisas med "nähä" och jag säger "joho" och så är ni där igen med ert ganska irriterande "nähä" och jag blir faktiskt ganska stött och utbrister "men herregud, jag LJUGER väl inte för er heller?!" varpå jag kommer på att det tog faktiskt inte två röda utan fem. "Två röda" är ju bara ett talesätt.
Fem minuter tog det. Max.

Rökt makrill (eller annan rökt fisk för all del) med äpple- och spenatsallad

2 personer

Rökt fisk för två, förslagsvis pepparmakrill
1 påse späd bladspenat (70 g)
1 rött äpple
10 centimeter gurka
1 avokado
Ett generöst knippe dill
2 msk gravlaxsås
2 msk matyoghurt
Salt och peppar

Rör ihop matyoghurt och gravlaxsås i en salladsskål och smaka av med lite salt och peppar. Skölj och torka spenaten (torr spenat ska det vara. Inte blöt. Usch för blöt spenat). Tärna äpple och gurka. Klyfta avokadoköttet. Grovhacka dillen. Vänd samman äpple, gurka, avokado, spenat och dill med den yoghurtspetsade gravlaxsåsen och servera till den rökta firren. Klart som korvspad.

3 kommentarer:

Anna B sa...

Rökt makrill är verkligen på pricken vad jag är sugen på just nu. Min favoritsallad till lax om somrarna brukar vara med äpple,schalottenlök, avokado och gurka plus syrligt grönt äpple. Nu tar jag tacksamt emot det sötare fylligare smakerna i din sallad till det rökta och ska snarast se till att göra den!
Sedan ska jag komma ihåg att titta in på din blogg lite oftare nu när du postar tätt igen :)

Anonym sa...

Jag blandade i lite kall kokt bulgor också - mumma!

Karin / bevemyrs blogg sa...

Där fick jag mig allt dagens första sopntana leende!:) Jättefin matblogg! /Karin