måndag 14 mars 2011

Love worthy of korv

I fredags firade jag och Christian åtta år tillsammans. Det blir alltför sällan några fancy schmancy restauranger för vår del (fast vår nya färgglada restaurangguide bjuder förstås på en hel del spännande tips) när vi har lovefest; vi är snarare det trista men kärleksfulla paret som äter något lite godare än vanligt framför en film som är lite bättre än vanligt. Vem vet, kanske blir det något ballare på firandet av bröllopsdagen, men jag klagar inte på den här versionen heller.

Vi var trötta i vanlig ordning och jag satsade på extremt lättlagat med hög njutningsutdelning. My favourite kind of food, som ni vet. Till den här sallad fordras riktigt bra korv, annars tycker jag att man ska välja ett fint rosastekt kött eller någon god fisk istället. Själv hittade jag lammkorv smaksatt med vitlök och mynta från Taylors & JonesCajsa Warg. Deras korvar är ofta lite i hetaste laget för mig men den här var smakrik och kryddig; jag är ingen korvfanatiker men en god korv är ju alltid en god korv.

Kärleksfull sallad med korv, buffelmozzarella och grillad paprika

Ta den goda korven (2 stycken) och stek den försiktigt på halvlåg värme i lite smör. När den är genomstekt lyfter du ut den ur pannan, vrider upp värmen och steker en citron i halvor och en lime i halvor på snittytan tills de har fått färg. Medan korven steker har du förberett resten av salladen:

Tag ett stort fat och täck med goda salladsblad (vi valde en kruksallad som jag tror hette novasalade, som jag verkligen gillade). Lägg på klyftor av 1 avokado, fint skurna eller allra helst mandolinade spån av 1/2 liten fänkål, stora bitar av 2 grillade paprikor (jag köpte färdiggrillad på burk, men jag jag gillar bara den från Matric och den kostar runt 70 spänn burken, så ugnsgrilla egen om du har tid och ork), samt 1 boll god buffelmozzarella (eller vanlig ko, men nu försöker vi ju lyxa till det lite här trots allt). Skär korven i bitar och lägg den att vila tillsammans med salladen, och pryd mästerverket med de stekta citrusfrukterna, som blir ljuvliga att pressa över salladen. Ställ fram fatet tillsammans med en riktigt god olivolja, en pepparkvarn och flingigt salt. Du är all set!

5 kommentarer:

Christer sa...

Grattis :)

Pytte/Eleonora sa...

Tack!!!

mumsfillibaba sa...

Fira kan man göra på många sätt och man behöver inte alltid slå på stort! Att äta hemma och veta vad man får på tallriken kan vara minst lika trevligt.

@Receptomaten sa...

Instämmer helt med Sofie och varför ställa till med konstigheter när man bara kan vara? Och gott fick ni :)

Grattis till åtta & kram!

Pytte/Eleonora sa...

Sofie - jag håller fullständigt med dig!

@Receptomaten - tack och kram!