onsdag 15 oktober 2008

Ensamlyx med rökt lax

Här är något att fundera på till imorgon - ännu en eminent lunchsallad. Och för er som undrar: Ja, jag piffar min mat även när jag är ensam. Jag kan inte hjälpa det. När andra köper pastasallad på burk eller läskig iskall quinoa med torr kycklingfilé, då köper jag mig ett par laxskivor och parar ihop dem med det som finns hemma. Och lägger upp dem så tjusigt jag kan - vissa skulle kanske kalla det ett tecken på ensamhet men jag kallar det för välförtjänt ensamlyx. Så det så.

Sallad med ljummen spenat och rökt lax
100 g rökt lax i skivor
1 påse babyspenat (70 g)
1 avokado
1 röd lök
lite olivolja att steka i
Parmesan
Pinjenötter

Lägg upp laxskivorna på en tallrik. Skölj spenaten och hacka rödlöken. Hetta upp lite olivolja i en panna och fräs löken tills den mjuknat. Tag av pannan från värmen och lägg i spenaten. Vänd runt i lite pannan tills den börjar mjukna, salta och peppra och lägg upp den på laxen. Släng några pinjenötter i pannan och låt dem rosta i någon minut medan du attackerar din avokado; om du liksom jag tycker att det kan få lov att vara lite tjusigt även på lunchen gröper du ur små kulor med en tesked eller ett litet kuljärn, annars duger förstås vanliga bitar. Balansera dem på anrättningen och strö pinjenötterna och lite hyvlad parmesan ovanpå. Är du ledig från jobbet tar du en iskall öl eller ett glas vitt till och njuter av tillvaron tillsammans med dekadent dag-tv.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ensamlyx, vardagslyx - varför försvara sig? Underbart tycker jag!

Anonym sa...

Och en dekadent tv-dag. Kan det bli bättre? Härlig blogg!

Anonym sa...

Och en god frukost att starta dagen med gör det inte sämre! :)

Anonym sa...

Pytte, det här är ju toppenskoj att läsa, här ska jag hänga varje dag..... kanske även lyckas laga nå gott.

Pytte/Eleonora sa...

Jag ber att få tacka och välkomna!