onsdag 19 maj 2010

Lammlägg till helgen - do it!

Häromdagen tog jag en ny favoritkokbok i ett fast grepp och bestämde mig för att börja LÄRA mig saker. Ni kanske tror att jag kan så mycket men icke; jag läser gärna kokböcker och har hundratals av dem men jag lagar sällan något från recept och därmed lär jag mig aldrig något nytt, känns det som.
Tom Sjöstedt, Årets kock 2008, har en skön stil och ska få lära mig lite saker, tänkte jag. Hans bok Toms tips - 77 recept på 7 veckor har förvisso ett i mina ögon ganska avskräckande omslag, och man måste tåla att han beskriver sina kreationer med uttryck som "assmarrigt", "grymt bra" och "sjukt enkelt", men å andra sidan har han ju helt rätt.

Jag tog mig i den långkoksälskande kragen och bestämde mig för att ge mig på lammlägg för första gången. Whoopiedo! Här kommer Toms recept:

Tom Sjöstedts rödvinskokta lammlägg

4 personer

4 lammlägg à 300 g
smör till stekning
2 gula lökar
6 vitlöksklyftor
1 liter rödvin
1 1/2 liter kalvbuljong
4 rosmarinkvistar
maizena

Skala och skiva lök och vitlök. Bryn läggen i smör i en gryta eller stor kastrull. Lägg med löken mot slutet. Slå på vin, buljong och rosmarin. Koka tills köttet släpper från benet, ca 2 timmar. Plocka upp köttet och koka ihop såsen ordentligt. red av med maizena. Värm läggen i såsen före servering.

Det blev riktigt, riktigt gott! jag hade dock ingen aning om hur mycket jag skulle koka ihop såsen eller hur mycket maizena jag skulle använda, så det slutade med att jag fick en ganska slemmig sås till. nästa gång blir det till att koka ihop längre och kanske tjocka upp med smör eller något istället. Dessutom sätter jag en note to self att putsa köttet innan.

Lammlägg köpte jag hos latinamerikanerna i Hötorgshallen för 80 spänn, men de har dem också på Matdistriktet på Rådmansgatan läste jag häromdagen. Be att få ändbiten avhuggen. Till mina lägg serverade jag ugnsbakade rotfrukter och lök samt en puré på ugnsbakad pumpa, smör, persilja och parmesan. Himmelriket, I tell you!

7 kommentarer:

AnnaK sa...

Jag har den där kokboken också men har inte ens brytt mig om att titta i den pga omslaget. Ska på din inrådan försöka komma över skräcken.

Pytte/Eleonora sa...

AnnaK - gör det, jag hittade mycket jag ville laga i den. Väldigt mycket bra tips för den som är intresserad men inte jättekunnig.

Lillan sa...

När äter vi?

Anna sa...

Annat tips med lammlägg: koka läggen (kan göras långt i förväg), på med glaze och upp på grillen. Mmmm.

Pytte/Eleonora sa...

Lillan - vi har ju redan ätit ju, knasboll.

Anna - LÄTT att jag ska testa det!!!

hannaH sa...

Jag har varit lite sugen på den boken trots omslaget, men undrar hur han står sig på grönsaksfronten? Är alla recept väldigt köttcentrerade? ;)

Pytte/Eleonora sa...

Mja, det är mycket kött men väldigt mycket fisk också, fast det kanske inte är den ultimata kokboken för helvegetarianen. Även om det finns många grymma grönsakstips förstås, eftersom grönt serveras som tillbehör hela tiden.
Här kan du provläsa:
http://www.smakprov.se/smakprov.php?isbn=9789113024011&l=norstedts