lördag 15 maj 2010

Living the swedish potato dream

Hörni, idag är det ju sommar! Äntligen. När jag åt varmrökt röding, äkta underbar svensk färskpotatis och en gräddfilssås förra veckan, då kändes sommaren fortfarande så väldigt avlägsen. Potatisen såldes inplastad i små tråg med prislappar som fick mig att upprepa "det är värt det, det är värt det, det är värt det" tyst för mig själv medan jag smög mot kassan och undrade vad det är som gör att man inte kan hålla sig tills potatisen ligger i stora feta drivor där den hör hemma.

Men man måste ju! Färskpotatis lovar sommar, lovar tunna kläder, lovar sol och uteplatser och sill och blommor och kallskurna rester och lata dagar. Den lovar nubbar och brända axlar och badrockar och en glasspinne efteråt.

Och vet ni vad? Nu är det på riktigt! Nu börjar sommaren. Jag vågar till och med tro att nästa gång jag går till affären, då är färskpotatisen billig igen. Precis som den ska vara.

3 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Vilken härlig sommarlördag Stockholmstrakten fick igår! Vi premiäråt rostbiff och potatissallad i trädgården. Synd att jag såg detta först nu för rökt lax och färskpotatis lät nästan ännu godare. Det får bli nästa kväll med försommarkänning!
bestämmer fröken Dill

tina sa...

Det må hända att jag har sagt detta om annan mat tidigare, men, oavsett vilket: det finns nog inte godare mat än svensk färskpotatis och varmrökt fisk!

Pytte/Eleonora sa...

Fröken Dill - som tur är har vi ju en hel sommar på oss att mata kroppen full med godsaker. Vart vi än bor!

tina - eller hur?! Och ett par saker till, men de pratar vi ju inte om NU.