tisdag 4 november 2008

Sjuklingens lyxiga sofflunch

Häromdagen var Lulle på sjukbesök här i min soffa. Lyckligtvis inte så sjuk att hon tappat aptiten, men väldigt hängig och trött och i klart behov av uppiggande matmedel. Hon fick en grönsaks- och fruktstinn tvårätterslunch och verkade klart fräschare efteråt, måste jag säga. Vi inledde lunchen med en

Varm sallad med fläskkarré och aiolidressing


2 personer

2 skivor fläskkarré
1 msk smör eller olja till stekning
1 msk sweet chilisås
1 msk honung
1/2 msk soja
1 röd paprika
1 gul paprika
15 cm purjolök
15 cm zucchini
olivolja
1 majskolv
1 avokado
1/2 litet lollo rosso-salladshuvud eller annan sallad
2 msk limeaioli
2 msk matlagningsyoghurt
1 msk hackad persilja (fryst går finfint)
Salt och peppar

Sätt ugnen på 250 grader. Släng ett bakplåtspapper på en plåt och lägg på tjocka skivor zucchini och purjolök samt paprika i bitar med skinnsidan upp. Pensla med lite olivolja och rosta i ugnen i ca 12-15 minuter, eller tills grönsakerna fått färg och börjat mjukna. Lägg under tiden majskolven på kokning enligt anvisningar på förpackningen. Skär karrén i bitar. Hetta upp smöret eller oljan i en panna (föredragsvis i teflon) och bryn köttet. Rör ihop sweet chilisås, honung och soja. Sänk värmen på köttet och häll över marinaden. Stek på medelvärme tills karrén är klar. medan karrén står på spisen kan du svänga ihop dressingen av aioli, matyoghurt och persilja. Smaka av med salt och peppar. Skär den färdiga majskolven i fyra delar, skala och klyfta avokadon, skölj och riv salladen i bitar och servera allt tillsammans med de rostade grönsakerna, köttet och dressingen.

Men nu kommer vi till det riktigt fina. Desserten. C-vitaminrika citrusfrukter och glädjande papaya, en liten styrketår i form av rom samt lite uppiggande socker och mynta i en härlig kombo. Lulle gav mig den oerhört vackra omdömet "Genialt!" vilket gör att jag med självförtroende kan rekommendera er att testa - sjuka eller ej!

Ljummen citrus- och papayasallad Mojito style

2 personer

1 blodgrapefrukt
1 apelsin
1/2 liten papaya
1 lime
1 1/2 msk god rom
3 1/2 msk strösocker
Ett litet knippe färsk mynta

Skala grapefrukten och apelsinen med en vass kniv. Skär bort allt det vita och skär sedan ut hinnfria klyftor. Lägg i en bunke. Skala papayan och skär i bitar, eller ta ut fina kulor med ett kuljärn som jag gjorde eftersom jag ville skämma bort Lulle lite extra. I med dem i bunken också. Häll rom och socker i en kastrull och pressa över saften från limen. Koka upp och låt sjuda tills såsen får en lite mer sirapig konsistens. Hacka myntan och vänd ner den i sockerblandningen. Voila, varm Mojito! Blanda med frukten och lägg upp i fina glas. Skeda över resten av såsen. Mums.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Joråsatte. I vår familj tar man minsann hand om de sjuka. JESUS!

ps jag känner mig lite snörvlig. Kommer du förbi ikväll?

Pytte/Eleonora sa...

Mja, ikväll ska jag bjuda mina kolleger på rostade kastanjer, mjölkkokt kolja med pumpa, rödbetor och västerbottensmör samt en mousse på hallonchoklad. Jag har så många att ta hand om...

Anonym sa...

Wow! Vilken himla tur jag har som råkar vara en av kollegorna som ska få njuta av denna delikata meny i kväll. Me like!

Anonym sa...

Gudomligt sa jag, gudomligt skriver jag.

Och det gäller ju inte bara att få äta en fantastisk måltid, som var så vacker att man blev alldeles lycklig bara av att titta på den, utan också att bli serverad i en annars usel fysisk tillvaro, vid soffkanten. Så fint.

Helt plötsligt var man liksom vid liv igen.

Och uttrycket sjukt hungrig har fått en ny innebörd - det är jag nu. Bara tanken på det där fina marinerade köttet och avocadon och såsen får det att vattnas i munnen på mig. För att inte tala om efterrätten!

Maten rekommenderas alltså verkligen, och nästa gång jag är nära en sjukling lovar jag att föra ta-hand-om-traditionen vidare.

Tack igen söta Pytte.

Anonym sa...

ni är så fina så jag döör.

Puss

Anonym sa...

ser grymt gott ut!