måndag 15 november 2010

Couscous utan couscous och ljuvlig auberginekräm

Det här är något för er som gillar mycket smak på maten, försöker få i er mycket grönt och eventuellt undviker vitt mjöl (vilket couscous är gjort på). Är du liksom jag för evigt auberginbränd av läskiga slamsor som fiskats upp ur tomatdammiga grönsaksgrytor? Tro mig, den stiliga äggplantan kommer till sin totala rätt i krämer och röror. I alla fall i den här. Lova mig att testa! God till kyckling, fisk, chips, råa grönsaksstavar, halloumi, you name it. Och jag har egentligen ganska svårt för blomkål också, men serverad så här - jag hade svårt att sluta äta. Vi serverade perfekt stekt lax till (200 grader, 10-12 minuter beroende på tjocklek, vila 5 min), och det var riktigt, riktigt gott.

Blomkålscouscous
1 blomkålshuvud (600-700 g)
1 granatäpple
1 påse spenat
3 vitlöksklyftor
1 lime
2 msk kokosolja (eller olivolja)

Ansa bort det gröna på blomkålshuvudet och ansa stocken. skär hela huvudet i mindre bitar och kör dem i matberedaren tills du får couscousliknande smulor. Skala vitlöksklyftorna och finhacka dem. Hetta upp kokos- eller olivolja i en panna och fräs vitlöken försiktigt på medelvärme i någon minut. I med couscousen och blanda väl. Låt allt hettas upp ordentligt. Pressa över lime och vänd ner spenaten, som ska mjukna lätt. Banka över granatäppelkärnor och smaka av med salt och peppar.

Auberginekräm med parmesan
1 aubergine (ca 300 g)
50 g fint riven parmesan (ca 2 dl)
2 msk crème fraiche
1 msk pressad citron
3 msk olivolja
1 msk flingsalt
Peppar

Skala auberginen och skär den i centimeterstora bitar. Hetta upp oljan i en panna och lägg bitarna däri. På med saltet och låt fräsa tills allt mjuknat och fått lite färg. Ner med auberginen i en matberedare tillsammans med parmesan, crème fraiche och citron och kör till en jämn smet. Smaka av med rejält med nymalen svartpeppar.

11 kommentarer:

Maria @ matporr sa...

Auberginekräm? Sign me up!

Blomkål är fantastiskt smart att använda som couscous. Jag har gjort det en gång, och väntar ivrigt till nästa. Kan tänka mig att granatäpplet sitter som en smäck till.

Pytte/Eleonora sa...

Åh, det gör det Maria, det gör det.

Lillan sa...

Fyller inte år förrens i Maj. När får jag det här??

Pytte/Eleonora sa...

Lillan - bara för att du är så söt och envisas med ditt "förrens" så ska du får det närhelst du vill.

Torsk på Lax sa...

Gjorde couscous på palsternacka för ett tag sedan..blev ingen superhit, men det här lät gott. Skulle kunna tänka mig att kopiera det rakt av.

Martina sa...

Auberginekräm låter jättegott, jag lägger genast receptet till min "att göra" samling ;-)

Ewa sa...

Nämen... lax på 10 minuter? Jag har bestämt för mig att du har sagt 12 minuter! Nu gör du mig förvirrad, Pytte...

Pytte/Eleonora sa...

Torsk på lax och Martina - testa, och lova att återkomma till mig med resultat!

Ewa - du har så rätt, 12 minuter gäller för en "vanlig" filé. Men det här var lite tunnare bitar, och då körde jag på 10 minuter! Jag lägger till det i texten.

Ewa sa...

Puh! :)

Anna E sa...

Testade det här idag och det var verkligen JÄTTEGOTT! Jag kommer absolut göra det igen och auberginekrämen kommer få tjäna som tillbehör till annat också - fast kanske med snäppet mindre salt.

Nybliven läsare, hittade hit via Smaskens. :)

Pytte/Eleonora sa...

Anna E - vad roligt, välkommen hit!