fredag 30 oktober 2009

Morgonlyx - helstekt oxfilé på mackan

På vårt Hemköp säljer de oxfilé för 169 kronor kilot den här veckan; alltså blev det örtinbakad finrulle till middag igår när två systrar och en svåger var här på middag. Tyvärr lyckades jag hälla nykokat vatten över hela vänstra handen precis innan de kom, så jag hade för ont för att laga såväl som äta middagen. Istället satt jag i köket med näven i en bunke isvatten och ömsom bölade, ömsom domderade över min ofrivilliga stackars kökspersonal.

Oxfilén blev jättefin (även om jag glömt att be syster ta bort steksnöret innan örttäcket åkte på) och en stor bit sparades åt mig. Den fick jag på knäckemackan i morse tillsammans med gotländsk honungssenap, lagrad ost, creme fraiche och basilika. Ren j***a bliss, säger jag bara. Tack fina familj! Receptet kommer i sin helhet i nyårsnumret av Leva, men så här gjorde vi i grova drag:

Helstekt oxfilé med örttäcke
  • Oxfilé i bit, för rätt antal personer
  • Senap
  • En bit vitt bröd, förslagsvis en bit baguette
  • Färska örter, vad du har
  • En stor näve parmesanost
  • Lite fint rivet citronskal
  • Lite riven vitlök
  • Salt och peppar
Sätt ugnen på 175 grader. Bryn oxfilén runt om. Pensla den med senap. Mixa resterande ingredienser i matberedare till gröna smulor. Täck oxfilén generöst med smulorna. Stek färdigt i ugn till en innertemperatur på 55 grader. Låt vila på en skärbräda i minst 10 minuter. Skär i bitar och servera. Eller vänta till dagen efter och lägg på mackan...

5 kommentarer:

lillan sa...

Haha! Det är bara du som kommer undan med att äta en sån där frukost... Men jag är inte så lite avundsjuk (själv åt jag Finn Crisp utan smör med torkade, tunna kalkonskivor) - maten igår var ljuvlig. Synd bara att såsen skar sig. Sorry.

Pytte/Eleonora sa...

Lillan, din frukost låter jätteäcklig. Det är inte okej att äta så torftig frukost, kroppen blir BESVIKEN då. Ledsen. Arg. Tack för hjälpen igår - synd att såsinstruktionerna var så fantastiskt dåliga. Sorry.

Therese K sa...

Äntligen är du tillbaka! På vårt Ica kostade oxfilén 329 kr kilot igår, får nog vänta med att testa detta recept.. mammapengen räcker inte så långt. ;-)

tina sa...

Hurra för nya inlägg, har saknat dig!

Boel sa...

Mackor är bäst! Man kan alltid använda rester för att bygga fantastiska mackor!