fredag 24 oktober 2008

Morotssoppa med apelsin och chiliolja

Idag är det lite småruggigt igen, så jag bjuder er på en fräsch, het soppa. Det är inte vad jag kommer att äta till lunch, för jag har inte tid att laga mat (eller ens att äta lunch, verkar det som), men gott hade det varit! Prova kavringstoasten till; kombinationen av kavring och getost är en hit.

Morotssoppa med apelsin och chiliolja

4-6 personer

500 g morötter
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
smör till fräsning
5 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
saft av 2 apelsiner
salt, vitpeppar
2 msk chiliolja (du hittar den i välsorterade livsmedelsbutiker och asiatiska affärer)
nymalen svartpeppar

Skala morötterna och skär dem i mindre bitar. hacka lök och vitlök och fräs dem i lite smör i en kastrull. Tillsätt morötter, vatten och buljong. Koka tills morötterna blivit mjuka, 10-15 minuter. Mixa soppan och späd den med saften av apelsinerna. Eventuellt behövs lite extra vatten om soppan känns väldigt tjock. Smaka av med salt och vitpeppar. Häll upp soppan i skålar och ringla över lite chiliolja. Toppa med lite nymalen svartpeppar.

Kavringstoast med getost och honung

4 - 6 personer

8 skivor kavring eller vörtbröd
100 g chèvre
2 msk flytande honung
peppar
2 msk smör

Fördela chèvren på 4 av brödskivorna. Ringla över honungen och peppra lite. Tryck på resten av brödskivorna och stek dem i smöret på båda sidor. Skär bröden i 4 delar vardera.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fy. Riktigt ruggig dag idag. En morotssoppa kändes som ett perfekt första test på recepten i den här bloggen och vi kan meddela att blandningen morot och apelsin satt som en smäck i gomtaket. Riktigt gott och samtidigt enkelt! Chilioljan lyckades vi hitta på ICA Aptiten på Södermalm, den gav skön sting och en erotisk eftersmak!

Tack för en perfekt lunchsoppa, Pytte!

Pytte/Eleonora sa...

Vad roligt att höra! jag har inte tidigare reflekterat över chilioljan som "erotisk", men jag kanske ska ta och testa den igen så att jag inte missar något...