torsdag 10 december 2009

Kalasgott - Ninas knäck

Vi var på finglögg hos våra fina vänner Nina och Kalle i måndags. Visst är det en grymt skön idé, att ha glöggpartaj på en måndag? Det bjöds på krälande barn, fluffiga skumtomtar, kladdig kola, en supergod jättelussekatt, mättande gryta på egenhändigt stoppad vildsvinskorv och mycket mer. Bland "mycket mer" återfanns bland annat denna ljuvligt goda knäck, som inte var det minsta tandknäckarknäckig utan perfekt seg och framförallt lätt att lossa från papperet. Följaktligen proppade jag i mig massor. Och fick lov att dela med mig av det enkla receptet (själv är jag något av en julgodisanalfabet). Så här skriver Nina:

Knäck

2dl socker
2dl grädde
2dl ljus sirap

1,5dl hackad sötmandel

Koka socker, grädde och sirap tills smeten klarar kultestet. Blanda i mandeln och koka lite till. Blanda i sista stund i en rejäl klick smör (jag inbillar mig att det hjälper knäcken lossa från papperet). Klicka ner i formar och låt stelna.

2 kommentarer:

Glassmannen sa...

Föga äckligt.

Lillan sa...

Föga svårt? Kan tom jag tänka mig att försöka mig på..