onsdag 29 oktober 2008

Helenas små skogsdrömmar

Dags att återvända till festen i lördags - där fanns verkligen mycket att hämta. Bland annat Helenas små skogsdrömmar. Jag tänker stolt stå fast vid namnet, fastän vi satt relativt lulliga vid en bardisk när vi kom på det. Ett utmärkt namn på en sådan delikat snitt, tyckte vi. Det skogsmustiga i svampen framhävs ytterligare av pumpernickeln, och smaken blir just så härligt... skogig. Och supergod.

Jag bad Helena om receptet, och bara för att hon svarade så fint ska ni få svaret precis som hon skrev det:

"Kolla, man tar ganska mycket svamp (trattisar i det här fallet)... inte fan vet jag... en syltburk full med torkad svamp, hur mycket kan det vara? 600 gram (i uppblött form; i torkad förmodligen mycket mindre, Pyttes anm.)? Det lät jag stå i blöt ett tag, typ en timme. Sen lät jag det torka. Sen stekte jag upp det i schmööööör. Torka, torka igen.
Blanda i svampen tillsammans med två paket Creme Bonjour-ost (vitlökssmak), en halv deciliter gräddfil, två matskedar honung och en tesked dijonsenap.
Smacka på blandningen på "Partyrunda" pumpernickelbröd och klipp på gräslök.
Specifikare än så kan jag inte vara.
Det låter för övrigt som en låt av KENT - "specifikare än så kan jag inte vara".
Puss!"

Och eftersom jag och Helena är givmilda idag lägger jag även in en bild på hennes

Mumsiga halloumisnittar


Grilla bitar av 2 röda paprikor i ugnen tills de får fin färg. Stek lika stora bitar av 1 pkt halloumi. Sammanför den salta halloumin med den söta paprikan med hjälp av en tandpetare; låt ett basilikablad slinka in mellan dem. Ställ dem på fat och ringla över lite balsamicokräm. Gott, enkelt, lätt som en plätt.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag är ledsen för min burdusa ton i mitt recept... man får inte svära när man lagar mat. Däremot går det bra att svära när man äter mat.
Nu ska jag fortsätta tänka på vad jag är för maträtt, så att jag kan vara med i Pyttes tävling. Lutar åt korv med bröd... Hepp!

Pytte/Eleonora sa...

Oj, om man inte får svära när man lagar mat ligger jag illa till. Jag och Gordon Ramsey.