lördag 22 maj 2010

Rabarbersmulpaj med ingefära och apelsin

Idag bjuder vi på svärmors underbara rabarbersmulpaj, som hon hittat i Frukt och bär från 1982. Den serverades efter en grillad entrecote ute i trädgården, och då visste man att sommaren är här på riktigt.
Tack svärmor och svärfar, ni är bäst!

Rabarbersmulpaj med ingefära och apelsin

Deg:
100g smör
2 1/2 dl vetemjöl
3 msk socker

Fyllning:
1/2 kg rabarber
6 msk socker
saft och rivet skal av 1 apelsin
1 tsk stött ingefära

Smula smöret i mjölet och tillsätt sockret. Degen skall inte knådas. Skär rabarbern i 1-2 cm långa bitar och blanda med socker, apelsinsaft , skal och ingefära, lägg allt i en form. Smula degen över. Grädda i 200 ugn i ca 40 min.

8 kommentarer:

tina sa...

Toppen! Jag har skördat årets första rabarber. Smulpaj får det bli. Har ingen apelsin, men ingefära får det nog bli. Tack för inspiration, som vanligt! :-)

Daniella - BakeCake sa...

Oj så gott! Rabarbersmulpaj är ju så himla gott! Ha en fortsatt jätte skön helg! Kram Daniella - BakeCake

Pytte/Eleonora sa...

tina - åh, den som hade rabarber att skörda... Eller kunde skörda något alls. Jag får skörda på Daglivs men what the heck, vissa kan ju inte ens det.

Daniella - visst är det? Blir aldrig fel liksom. Särskilt inte den här. Ha det fint!

Marie sa...

Pytte jag förstår inte stött ingefära. Är det ingefära på burk?

Kram

MvA

Pytte/Eleonora sa...

Marie - malen stämmer fint!

vem: m l i (minikaka) ? sa...

MUMS :D

Christer sa...

Jag håller på dig i finalen. Kör hårt!

Pytte/Eleonora sa...

Christer - tack!!! Det gick ju bra det där... Vilket det förmodligen inte gjort om du varit med. Orättvist, men tur för mig!