onsdag 2 september 2009

Finmiddag för fattiglappar

Här dök det visst upp en lördagsmiddag mitt i veckan. Lillasyster, svåger och nyaste systerdottern på besök och ingen har pengar i plonkan, vad gör man?

Tager en fläskfilé (fulpris på Hemköp, jajamänsan), bryner och steker färdigt i ugn på 150 grader till en min favoritinnertemperatur på 63 grader, låter vila någon kvart under folie så att den uppnår 65.

Sätter ugnen på 225 grader, tager ett gäng skrubbade färskpotatisar. Lägger dem på en väl folierad plåt och vänder dem i en blandning av så många pepparsorter man har (i mitt fall svart, vit, grön, röd), mortlade och blandade med en rejäl skvätt balsamvinäger, olivolja och honung samt flingsalt. Stek i ca 40 minuter, vänd två gånger under tiden.

Serverar med vitlöks-crème fraiche och denna enkla zucchinikreation:

Varm zucchinisallad med fetaost

4-6 personer

2 medelstora zucchini
1 pkt god, krämig fetaost
1 röd lök
1 kruka persilja
1 citron
2 msk olivolja
Svartpeppar, flingsalt

Skär zucchinin i centimetertjocka halvmånar. Hetta upp oljan i en wok och stek zucchinin gyllene. Häll i en stor skål tillsammans med oljan i pannan. Grovsmula fetaost, finhacka lök, grovhacka persilja, pressa citronen och blanda allt med zucchinin. Ordentligt med nymalen svartpeppar och flingsalt på och schåååå är schaaaken klaaaar.

130 kronor kostade kalaset. Bra tycker vi.

4 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Den där potatisen såg fantastisk ut. Och ALLT lät gott. Det godaste behöver verkligen inte vara det dyraste.
Har fröken Dill insett

Pytte/Eleonora sa...

Det var faktiskt jättegott. att laga god, billigare mat är alltid en kul utmaning!

Cilla sa...

Gud vad jag älskar den här zucchinisalladen! Har gjort den tre gånger redan. Ikväll serveras den tillsammans med en omelett på potatis och tomat.

Tjusig blogg det här. Måste sägas.

Cilla

Pytte/Eleonora sa...

Cilla - vad fantastiskt kul att höra, jag tackar, bockar, niger och åmar mig i största allmänhet inför berömmet.