fredag 15 maj 2009

Den officiella Robinson-mackan är här: Frasig tortilla med getostcréme, rödlöksmarmelad, edamame och basilika

Jag är ett geni. Tro mig, det är det här ni ska mumsa på framför schlagern imorgon! Eller framför Robinson då, om ni är som jag (Lukas, we're with you man). Bara ett fåtal ingredienser, och så oerhört mycket enklare än det verkar.

Man tager en stor rödlök (eller två, beroende på hur många man är) och skär den i skivor. Man fräser skivorna mjuka i smör. Låter fräsa ett bra tag, men försiktigt; de ska inte bli brända eller så. Häll på en matsked balsamvinäger eller två. Låt sjuda ihop till en väldoftande, klibbig sörja. Lite salt och peppar på det. Ställ åt sidan. Sedan tager man en redig bit kantfri chèvreost och mixar ihop med fullfet créme fraiche (nej, det blir INTE lika gott med lättversionen). Det ska smaka mycket getost; det är inte omöjligt att du får ta runt 150 g ost till en tvådecilitersburk. Smaka av med salt och peppar.

Tag och koka ett gäng edamame (eller färska bondbönor), sprita om de ligger i skidor. Bönorna spelar inte huvudrollen i rätten men ger en fräsch extra nötighet, så ta helst med dem om du har möjlighet.

Man tager vidare små tortillabröd. Man halverar dem. Man skvätter lite olivolja i en panna och hettar upp den, och steker bröden däri tills de blir krispiga. Man låter dem sedan svalna något. man kletar sedan på getostcrémen, skedar över lite rödlök, duttar på lite edamame och några blad basilika om man vill vara avancerad. Extra peppar och kanske lite flingsalt.

Okej, jag vill höra någon laga det där och säga att det inte var smaskens. Kom igen bara, jag utmanar er.

5 kommentarer:

Lisa sa...

attans, jag som är bortbjuden imorgon. får hoppas på att värdparet följer din blogg också så man kanske får smaka på godbitarna iaf

Lillan sa...

SHIT MAN vad gott. Å, det här hade vi kunnat dränka våra sörjer med i lördags. Jag kan inte fatta att Lukas åkte.

Pytte/Eleonora sa...

Lisa - ja, jag måste verkligen lobba för de här godbitarna. Ut i världen med dem bara!

Lillan - de förlorade onekligen något av sin glans när Lukas åkte ut. Vad ska vi med Robinsonmackor till när vi inte längre vill se på Robinson...?

Annika sa...

Robinson - nej tack!
Dina mackor - ja.....ja!

Pytte/Eleonora sa...

Annika - de här mackorna håller för de flesta program...