onsdag 5 november 2008

Grönsaksgratäng med buffelmozzarella

Så här vid elva-halv tolv brukar snålvattnet rinna till och tankarna vandra iväg mot lunchstället, inte sant? Jag jobbar ju hemma och springer uppenbarligen sällan ut på lunchställen (då skulle jag ju inte ha lika mycket att dela med mig av här), utan min kurrande mage brukar fantisera sig iväg ut till kylskåpet, spisen och ugnen ute i köket. Just nu önskar jag att gårdagens lunch kunde uppenbara sig för mig som en efterlängtad tvilling - den är precis vad jag känner för. För stunden håller vi tillbaka på kolhydrater i hushållet (mer om det senare), och därför svängde jag ihop den här snabba gratängen på grönsaker jag hade i kylen.

Grönsaksgratäng med buffelmozzarella

1 person

Sätt ugnen på grill och 275 grader.
Du behöver grönsaker, ta vad du har - jag tog 1 morot, 1/2 paprika, 10 cm purjolök och 4 champinjoner. Moroten slantade jag och kokade i ett par minuter i lättsaltat vatten, medan jag skar resten i bitar och skivor och fräste dem en stund i en matsked olivolja. De ska mjukna och få lite färg. Sedan rörde jag ned ett par matskedar färdig tomatsås (Dolmio) samt 1/2 dl matlagningsgrädde. Lite strimlad rökt skinka i är garanterat gott, men jag vill minnas att jag glömde dem. Lite salt och peppar och peppar på det och så ner i en lämplig ugnsform för 1 person. Skiva en halv buffelmozzarella (vanlig går jättebra också, buffeln har lite mer smak och ballare konsistens bara) och lägg dem ovanpå. Lite salt och peppar på det också skadar inte. Kör in på galler under grillelementen i ett par minuter, bara så att osten får lite färg och smälter en smula. Lite basilika på om du vill lyxa till det - klart!

Inga kommentarer: