fredag 3 april 2009

Pankofriterad fisk med krämig sallad på gröna godsaker

Panko is the shit, om jag får vara så fräck och uttrycka mig så. En pankofriterad färsk firre simmar så fantastiskt mycket snabbare än en trött gammal fiskpinne, även om de har liknande utseenden. Du hittar panko i asiatiska butiker, och det är verkligen en piffig påse att ha i skafferiet.
Här får frasig, nyfriterad fisk möta krämig sallad med avokado, päron, ärtor och gurka och kompletteras blott med simpel citron, och där, mina vänner, där har ni god men enkel fredagsmat. Om jag får säga det själv, och det får jag ju uppenbarligen.
Räds inte det långa receptet utan läs igenom det - inte så klurigt om man tänker efter, eller hur? Och som jag och mina medberoende säger - once you panko, you can't stop!

Krämig dillsås:
1 dl lätt crème fraiche
1 msk majonnäs
1 tsk dijonsenap
2 msk hackad dill (jag använde fryst)

Rör ihop samtliga ingredienser, smaka av med salt och peppar och låt stå svalt medan du fixar resten.

Pankofriterad fisk:
250 g vit fisk, t ex kolja
1 ägg
1 dl vetemjöl
2 dl pankoströbröd (eller vanligt ströbröd)
Ett par deciliter rapsolja att fritera i

Dela fisken i fyra fina bitar, salta och peppra dem. Vispa upp ägget i en liten skål och häll mjölet i en plastpåse. Bred ut pankoströbrödet på en tallrik och spraya det med vatten med en blomspruta. Lägg fiskbitarna i påsen med mjölet, blås lite luft i påsen och skaka runt så att alla fiskbitarna täcks ordentligt. Skaka av överflödigt mjöl och doppa varje fiskbit i ägg. Vänd sedan i pankon tills den är ordentligt täckt. Upprepa med alla fyra bitarna. Hetta upp oljan i en tjockbottnad kastrull. När en vit brödbit snabbt blir gyllene är oljan lagom varm att fritera i. Låt fiskbitarna fritera någon minut på varje sida tills de är gyllene och frasiga. Låt rinna av ordentligt på hushållspapper. Salta.

Sallad med gröna godsaker:
Ett huvud gemsallad, eller ett gäng krispiga salladsblad av annan sort
1 dl små gröna ärter
10 cm gurka
1 avokado
1 moget litet päron

Skölj och torka salladsbladen. Tina ärtorna. Skala och halvera gurkan, kärna ur den med en tesked och tärna den. Skär bort kärnhuset ur päronet och skiva det. Halvera, gröp ur och skiva avokadon. Blanda allt med såsen strax innan servering. Lägg upp tillsammans med två bitar nyfriterad fisk och ett par citronklyftor.

4 kommentarer:

Lillan sa...

"Ones you panko you can't stop?"

Vem mer säger så?

Pytte/Eleonora sa...

Vadå, en massa folk. En massa.

Annika sa...

Panko har jag aldrig prövat. Jag är ju dubbelpaneringens okrönta drottning. Det låter underbart. För att inte tala om salladen! Nu när det äntligen är vår i luften är det precis sådan mat jag dreglar över.

Annika sa...

Kolja is the shit, den med, för övrigt.