tisdag 2 februari 2010

Om man nu måste äta kassler så...

Kassler är ju inte det ballaste i stan att käka men den var billig och min erfarenhet är att den blir okej som proteinkälla om man bara öser goda saker över den. Om du är finare i kanten kan du ta något flådigare och lägga under det här täcket, typ kyckling eller varför inte en firre. Fisk och tomat är inte min grej men det här täcket kan göra det mesta till min grej tror jag.
Det är ett bra täcke.

Kasslergratäng med tomat, ost och sånt

2 hungriga

4 skivor kassler
3-4 champinjoner
Olivolja
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 röd pepparfrukt
1 burk krossade tomater av god kvalitet, t ex Mutti
1 msk balsamvinäger
3 msk vispgrädde
1/2 dl finhackad basilika (jag använde fryst)
+ lite extra till garnering (jag använde färsk)

8 körsbärstomater
1 mozzarellaboll

Sätt ugnen på 250 grader. Skiva kasslern och lägg skivorna i en ugnsfast form. Skiva champinjonerna och låt dem svettas lite i en panna. Skvätt på lite olivolja och tillsätt hackad lök och fint skivad vitlök och pepparfrukt. Fräs ett par minuter (på övre medelvärme; vi vill inte ha bränd vitlök eller brun lök) och häll på de krossade tomaterna, balsamvinägern och grädden. Låt koka ihop. I med basilika, koka en kortis till och smaka av med salt och peppar. Häll blandningen på kasslerskivorna. Halvera körsbärstomaterna och lägg ut dem ovanpå det hela, liksom små tärningar av mozzarellan. Kör i ugnen i ca 10-15 minuter, mozzarellan ska få fin färg. Ös lite riven färsk basilika ovanpå och servera med sallad (för nu jobbar vi ju GI. Har du inga fat issues kör du vad som helst till). Godaste kasslern jag har käkat i alla fall!

6 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Kassler är lite torr och småtrist i sig själv, men kan ju lätt piffas upp till smaskiga rätter. Just smält ost är ju väldigt gott till!
Tycker fröken Dill

Bibban sa...

Vilket bra förslag. Köper kassler nån sällsynt gång men blir alltid besviken. Det låter riktigt gott.

Annika sa...

Täcket låter gott, men jag fixar inte kassler. Inte för att jag är fin i kanten (jo, lite, kanske), utan bara för att det är så blött och fullpumpat med saltlake...eller vad det nu är. Prövade att göra makaronipudding på kasslaer för åratal sedan, och den blev så vattenskadad att det blev makaronigröt.

Anonym sa...

Låter jättegott! Tack för mumsigt GI-tips!

Pytte/Eleonora sa...

Fröken Dill - allt med smält ost är toppen. Till och med kassler.

Bibban - jag med - sällan alltså - men det här var jättegott faktiskt. Promise!

Annika - jag fixar inte heller kassler så bra, men det här funkade som sagt. Jag tycker att det krävs ett varmt, lagom segt täcke och något gott under som kasslern liksom kan koka lite i.

Anonym - väl bekomme!

Bibban sa...

I värsta fall kan man ju "putta undan" kasslern och äta täcket!