torsdag 14 juli 2011

Om jag vore en meny vore jag grillad brie, upphottad lax och bästa sommardesserten

Om jag vore en meny, så vore det den här.
Enkel, men ändå lite oväntad. Spontan, med med finess. Helt ogenomtänkt, men med väldigt gott slutresultat. Lite småfet sådär, men fräsch och snygg. En meny som presterar utan pretention. Som liksom bara halkar in i framgången och rycker lite nonchalant på axlarna, som för att säga "Hey, kul att ni gillar mig, det var oväntat, men ändå inte - JAG visste ju att jag var en god meny, lite lagom sådär, som borde gillas av de flesta. Why not, liksom?"

Ni fattar. Det är en bra meny, helt enkelt. Lättlagad och hur god som helst. Jag och Christian bjöd hans fina föräldrar på den hemma hos dem, i ett fåfängt försök att kompensera dem för lite av allt de bjuder oss på.
Så här gjorde vi på ett ungefär:

Förrätt: Grillad brie med salsa på nektariner och rosépeppar

Köp en hel brieost som känns mogen och fin. Andra krämiga hela ostar går förstås också bra, men de måste ha det där tjockare kittlagret runt sig. Gör en salsa på två urkärnade och tärnade nektariner, ca 1 msk grovt
mortlad rosépeppar, ett gäng strimlade basilikablad, lite olivolja och en skvätt pressad lime. Lite salt och peppar också. Smaka av. Grilla brieosten ett par minuter på varje sida, peta lite på den och känn hur den mjuknar inuti. Ringla lite olivolja på ett par ljusa brödskivor och grilla dem så att de blir frasiga och får fin färg. Bröd + en bit nygrillad ost + syrlig salsa + ett glas iskallt rosé - jorå, där sitter den, vill jag lova.


Varmrätt: Vitlöks- och citronhottad laxbit på grillen

Köp en hel bit lax med skinn, ca 800 g för 4 personer. Skär portionsbitar av laxen men utan att skära igenom skinnet - det ska hålla ihop hela härligheten. Gör en pasta av fint rivet skal av en tvättad citron, två fint rivna vitlöksklyftor, en generös bibba hackad dill och lite fint skuren gräslök samt en matsked eller två olivolja. Smörj in laxköttet med smeten, även i vecken. Låt gärna marinera en stund i kylen. Salta och peppra innan du lägger hela härligheten med skinnsidan ner på grillen. Använd lock eller slå in i folie så får du en jämnt tillagad lax snabbare. Servera med kokt färskpotatis, ärtor och en kall sås ihoprörd på t ex limeaioli och yoghurt.

Dessert: Havrekorgar med varma rabarber, vaniljgrädde och romrörda vinbär

Ni hör ju hur gott det här är. Recept på superenkla och användbara havrekorgar hittade jag på ica.se, och anpassade det för fyra, gjorda i enkla portionsformar:

100 g smör
1,5 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
2 msk socker

Ugnen på 200 grader. Smält smöret och rör i de övriga ingredienserna. Tryck ut smeten i formarna, hela vägen upp till kanten. grädda i 9-10 minuter; håll lite koll så att de inte bränns. Låt svalna helt och lossa försiktigt ur formarna.

Skär 4 små ansade rabarberstjälkar i bitar och stek dem mjuka i smör och socker. Vispa någon deciliter grädde med 1-2 tsk vaniljsocker (smaka av!), fluffigt ska det bli, inte hårt. Plocka röda vinbär, någon deciliter eller två, och rör med några matskedar socker tills det löst sig och vinbären smakar syrligt med sötma. Har du en skvätt god rom hemma är det jättegott att spetsa vinbären med innan du börjar röra.

Varma rabarber längst ned i korgen, sedan grädde, sedan vinbär. Pudra kanske över lite florsocker. Applåder till kocken!

5 kommentarer:

Plommonet sa...

Jag ska ha grillmys nu på fredag för några vänner och mina bröder och har rannsakat ihjälmin hjärna för att komma på något lite lagom skoj, gott och piffigt till dessert. Du inser att du har räddat hela min torsdag och fredag nu va?
Tack Pytte! =D

Pytte/Eleonora sa...

Plommonet - vad glad jag blir! Jag som så sällan bakar blev verkligen jättepeppad på havrekorgsreceptet, eftersom de tar typ en kvart sammanlagt att göra, kan stå färdiga hela dagen för att sedan fyllas med i stort sett vad som helst. Ljumma rabarber och en kula vaniljglass är nog inte heller helt fel... Berätta hur det gick sen om du orkar!

Plommonet sa...

Jag hade lite fler gäster än du, men det gick ruskigt fort ändå. Det bästa var ju att jag kunde förbereda så mycket och sen var det bara swisch-swisch och sen var desserten fixat. Det gick med andra ord väldigt bra och alla var överens om att det var mycket bra efterrätt. Jag hade nog lite mindre muffinsformar än du hade - mina korgar blev lite väl tjocka (dvs. lite svårforcerade med en sked. :P) och så hade jag ingen rom, men tog brandy istället, osv. Lite ändringar blev det, men jag skriver om det på bloggen sen, så kan du läsa det där om du vill! Men en sak är säkert, det kommer bli fler havrekorgar! =D

Pytte/Eleonora sa...

Plommonet - härligt, tack för rapporten! Det är absolut möjligt att minska ner på degmängden; mina formar var nog egentligen ganska stora. Tanken är bara att det ska täcka!

Anonym sa...

Lätt att fixa laxreceptet, men jag använder egenfiskad stooor röding/öring! Folien bra. Och det blir mycket festligare än bara salt o peppar (som jag använder annars.)
Funkar perfekt över öppen eld som brunnit ner till glöd. Foliepaketen kan tas med till skogs.
Hjonet