onsdag 29 september 2010

Ugnstekta kycklingben allt-i-ett

Här är före-bilden (inte förebilden, utan före-bilden. A, ni fattar säkert.) på en enkel allt-i-en-form-middag som är praktisk för alla er diskföraktare därute.

Vi köpte ett tråg färska kycklingben för hutlöst billiga 25 kronor, lade dem i en folieklädd plåt tillsammans med grova och lätt inoljade bitar av pumpa, sötpotatis, fänkål, lila och gula morötter samt krossad vitlök. Lite havssalt och peppar på det. På själva kycklingbenen, som placerades ovanpå det gröna, penslades 2 msk smör som smälts tillsammans med en kryddmix från ett vackert kit jag fick i födelsedagspresent. Efter 25 minuter i 225 grader varm ugn var kycklingen genomstekt och tillbehören lagom mjuka. Vi åt det hela med pesto utrörd med gräddfil.

Kitet med olika kryddblandningar var från Stockholms Aeter & Essencefabrik och kryddan som verkligen förgyllde min kyckling hette Honungsgrill. För er som inte orkar traska till Wallingatan 14 och köpa en egen påse kan jag informera om att den innehöll paprika, chili, rosmarin, honungsarom och röksalt. En blandning jag rekommenderar att ni testar! Det blev supergott och skinnet fick ett rejält sting.

Åh, jag längtar tillbaka litegrann. Jag är jättehungrig just nu.
Jättehungrig.

4 kommentarer:

lillan sa...

Amen det här är ju bara för vackert asså. Vilken bild! vilket recept! Inte bara praktiskt för alla diskföraktare - även en finfin middag för oss GI-älskare (jag varken älskar eller följer GI, jag vill bara tro att jag gör det, så himla gärna).

Det är som en riktigt, riktigt lyxig variant av Stinas kyckling. Med BARA mina favoritbitar.

Betyg: jallha. Vem vet, kankse tom på min fölseda'.

Bibban sa...

MUMS, vad det ser gott ut!!!!!

Anonym sa...

Funderar på om jag ska ta mig till Stockholms Aeter & Essencefabrik imorgon. Det var ett tag sedan nu...

Christer sa...

Läckert!