tisdag 28 september 2010

Het koriandergucka till räkor och whatever














Bara så att ni vet så är det fullständigt okej att knäcka en påse räkor även på en måndag. Bästa snabbmaten, no? Det har vi ju redan konstaterat. Den lille lille lille lille lille rackaren är ju så enkel, så välsmakande, och i sin frysta form så oanständigt billig. Och jag vet, alla ni från västkusten och alla ni med bättre utvecklade smaklökar - färskast är godast. Fast jag tycker ofta att de färska ofta är lite torra och att de frysta har en för mig välfungerande slags vattnighet, som jag absolut begriper hur räkkonnässörer kan finna motbjudande. En hummer skulle jag aldrig köpa fryst, men räkor funkar. För mig, that is.

Anywhoo, räkfrossan kräver sin rätta kräm. Igår framför Idol blev det bara en sort, men den var verkligen god hela vägen. Prova, den är säkerligen utmärkt även till grönsaker, kycklingspett och varför inte lantchips? I själva verket är det bara en variant på guacamole, men det känns så trist att kalla den för det. Så vi kallar den istället

Het koriandergucka till räkor och whatever

2 mogna avokado
1 dl lätt crème fraiche
1 vitlöksklyfta, skalad
1 limefrukt
1 msk olivolja
1/2 - 1 liten röd pepparfrukt, beroende på hur starkt man vill ha det
1/2 kruka koriander
Salt och peppar

Gröp ur avokadofrukterna och skiva chilin. Pressa över limejuicen och mixa allt tillsammans med vitlök, crème fraiche, koriander och olivolja. Smaka av med salt och peppar.

9 kommentarer:

Torsk på Lax sa...

Rätter med antingen koriander eller avokado kan inte misslyckas..hur gott blir det inte med båda då!

Pytte/Eleonora sa...

Torsk på Lax - Jättegott! Själv har jag inte gillat koriander så länge, men nu är jag också ett fan. Gott i mer än man anar!

Maria - Maporr sa...

Västkustare här, och jag erkänner - använder bara frysta räkor i nödfall, eller till rökning på grillen.

Hur som helst så är jag som du; äter lätt och gärna nästan ett kilo själv till middag! Räcker med en fin majo så är jag nöjd, men din röra låter fin. Avokado + koriander är som sagt bäst.

Pytte/Eleonora sa...

Maria - förstår dig absolut vad gäller räkorna, jag har nog bara vant mig för att jag aldrig bott där de färska är tillgängliga utom i dyra fiskbutiker och saluhallar. Och jag föredrar också en fin majonnäs, men igår var jag sugen på variation. Nästa gång blir det både och!

Anonym sa...

Grymt namn på receptet.

Systrarna Yster sa...

Ser riktigt mumsigt ut! Detta måste man ju testa på! Måste passa bra till massa olika fiskrätter?

Erka Perka sa...

Koriander som är så gott! Och avokado! Den borde verkligen vara god till nästan allt.

Pytte/Eleonora sa...

matpolisen - tack, jag är själv ganska nöjd.

Systrarna Yster och Erka Perka - så sant! Prova definitivt till fisk. Lätthalstrad tonfisk? Eller pilgrimsmusslor. Mmmm.

Remsan sa...

Jag gillar nästan all sorts gucka till nästan all sorts mat. Det är så gott att dippa.