onsdag 4 maj 2011

Man måste ju vara lite duktig ibland.

Jag måste erkänna att jag inte är något större fan av torsk. Får man säga så? Jag har ätit fin torsk, ful torsk, tinad fryst torsk och jättefärsk torsk, enkelt anrättad torsk och superavancerat uppstyrd tors. Men jag börjar komma till slutledningen att jag faktiskt inte tycker torsk är någon höjdare. Pinsamt nog är lax min favoritfisk. Japp - odlad, foderfärgad, tråkig gammal lax. Eller ja, den ska ju vara färsk förstås, men det är ingen ursäkt. Jag är tråååkig.

Jag vet att jag som matbloggare borde älska en massa speciella fisksorter och samtidigt tala lyriskt om det enkelt fantastiska hos en stekt strömming eller en torskfilé med ägg och skirat smör. Well. Tur att det finns typ 1500 matbloggar till förutom min i det här landet.

Ingen kan dock anklaga mig för att inte försöka; givetvis kämpar jag på med experimenterandet och vill så klart att min dotter ska slippa ärva min inte längre så hemliga trångsynthet när det kommer till fisk. Så igår blev det torsk under ett jättegott täcke av grädde, pesto, vitlök och parmesan. Såsen kompenserade absolut för torsken, som ju trots allt förblev just det - torsk.

Pestotorsk med rostad pumpa, paprika och silverlök

3-4 personer

450 g skinn-och benfri torskfilé
1 dl grädde
3 msk pesto
1 vitlöksklyfta
1 dl fint riven parmesan

Rostade grönsaker
1 liten butternutpumpa
1 silverlök (eller annan lök du gillar)
2 röda snackspaprikor
Olivolja

Sätt ugnen på 225 grader. Skala pumpan, kärna ur och skär den i klyftor. Halvera paprikorna på längden och kärna ur dem. Skala och klyfta löken grovt. Lägg allt i en ugnsfast form och ringla över olivolja. Blanda noga och ställ in i ugnen i 25 minuter.

Skär fiskfiléerna i portionsbitar och lägg dem i botten av en mindre ugnsfast form. Salta och peppra dem. Blanda grädde, pesto och fint riven vitlök i en fisk och häll över fisken. Strö fint riven parmesan över och ställ in tillsammans med grönsakerna de sista tio minuterna. Kolla att fisken är genomstekt (det kan behövas en extra minut beroende på filéernas tjocklek) och servera med grönsakerna.

9 kommentarer:

Matarkivet sa...

Jag håller med dig när det gäller torsk, ingen höjdare för mig, men är inte så förtjust i lax heller. Tror att jag liksom tröttnat, så som jag gjort p kycklingfilé, det finns så mycket annat kul där ute. :)

Pytte/Eleonora sa...

Matarkivet - givetvis tröttnar man på våra svenska snabbmatsklassiker... Just nu har jag överlag usel inspiration till nya "rena" råvaror. Och kött som jag för tillfället måste genomsteka blir inte kul det heller. Saknar blodiga köttbitar, gravad lax och krämiga mögelostar - jag känner mig berövad på en stor del av vardagsrepertoaren!

Fröken Dill sa...

Jag tycker nog att det är rätt mycket skillnad på torsk och torsk. Själv har jag tråkat ut mig på sejen istället. Årstiderna har hur många gånger som helst lovat att skicka annan fisk, men vad är det ändå alltid som ligger i lådan? Sej förstås... Suck. Mitt trick är gratinering med tapenade. Underbar fiskrätt!
Tycker fröken Dill

Köpa Hemsida sa...

Är inte heller en torskfantast men detta tänkte jag faktiskt ta och testa! Det ser verkligen himla gott ut! :)))

sanna sa...

hej pytte! borde väll egentligen maila men ett meddelande får duga! Inte torsk men hur är de med makrill? Jag stekte en ljuvlig en idag med massa smör och dill. Den innehöll en massa rom som jag är sugen på men jag vet inte hur man tillreder den. Nu kanske inte du heller har en aning men jag ser dig som min matinspiratör så därför frågar jag :) hade gott!

Pytte/Eleonora sa...

Fröken Dill - tack för tipset! Jag tycker sej är gott men förstås urbota trist om man får det i lådan varannan vecka. Jag har haft planer på Fisklådan för att tvingas testa olika sorters fisk, men det verkar inte vara någon större vits alltså...

Köpa Hemsida - tack, det var det!

sanna - jag är väldigt smickrad över att vara din inspiratör och över att du frågar men precis som du misstänker har jag inte den blekaste. Jag har i sanningens namn aldrig ens stekt makrill. Fast jag är medveten om att jag går miste om något! Jag försöker hitta tillagningstips på nätet utan större framgång men jag skulle själv testa att steka den på samma sätt som resten av fisken. Berätta gärna hur du gjorde med den sen!

sanna sa...

jag smörstekte dem med massa dill. Rommen fick en ganska läskig färg och jag är inte helt i exstas över smaken. Men man måste ju pröva! Min fiskkunniga morster tipsade om att man kan doppa dem i strömbröd och salt och så steka försiktigt såå att de inte "spricker". Det ska jag testa nästa gång! Och ja är du trött på lax ska du absolut slänga dig över makrill! de är mumma :)

yasemin sa...

Vilken härlig kombinationen. Me like. Ska testa pumpa ngn dag.

tina sa...

Long time no see, Pytte. Hoppas allt är fint!