fredag 1 april 2011

Egna ribs för första gången!

Igår var det så äntligen dags för mitt första kokbokstest. Det hela går alltså ut på att jag och Christian ska laga var sitt recept ur valfri kokbok i veckan, för att lära oss något nytt och variera oss mer i köket. Läs mer här. Jag lagar i stort sett aldrig mat från recept rakt av, och jag har haft jättesvårt att komma på var jag ska börja. Men så slog det mig - ribs, såklart! Jag älskar ju möra, klibbiga ribs mer än jag älskar djuren de ursprungligen sitter på (ursäkta mig, vegetarianer och djurvänner, men så är det) och vi är trogna kunder på Texas Longhorn. Deras ribs gör mig dock besviken nu för tiden, och jag har länge känt det pockande suget att bemästra konsten men inte kommit mig för att försöka.

När jag så bestämt mig för ribs valde jag ett recept ur en kokbok jag verkligen gillar, Sommarmat med Fredrik & Fredrik (jag har skrivit om den förut). Deras teriyakiribs såg så underbart enkla ut i jämförelse med andra jag läst, och det tilltalade ju förstås. Jag köpte kamben på Prisextra för 79.90 kronor kilot; snacka om billig festmat! Jag är kluven till resultatet - både riktigt bra och verkligen inte så bra, läs våra respektive kommentarer under receptet!

Ribs Teriyaki (Recept: Fredrik Klein & Fredrik Hed)

4 personer.

1½ kg tunna revbensspjäll
1 msk salt per l vatten
1 tsk hela svartpepparkorn
3 vitlöksklyftor

Teriyaki:
1 dl japansk soja
½ dl risvinäger
½ dl flytande honung
½ sake

Lägg revbenen, kryddorna och vitlöken i en kastrull med vatten så att det täcker. Koka tills köttet börjar släppa från benen, ca 1 timme. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ingredienserna till teriyakisåsen. Ta upp köttet och lägg i en ugnsfast form, pensla med teriyakisåsen och sätt in i ugnen i ca 20 minuter. Ös med spadet var femte minut. Ta ut när köttet har fått fin färg.

Pyttes kommentar:

Doften som spred sig i köket när köttet kokade tillsammans med vitlöken och svartpepparn var klart angenäm. Doften som spred sig i köket när jag öst den blaskiga såsen över ribsen för att steka klart dem i ugnen var inte alls angenäm. Det luktade fränt och lite surt - var det saken, månntro? Tyvärr smakade det ungefär som det luktade, och det var inte min grej. Dessutom tycker jag att ribs ska vara klibbiga och kladda ner händerna, men det kunde de inte bli med den alldeles för lättflytande såsen som skulle ösas över kambenen var femte minut. I pur oro öste jag på färdigköpt (klibbig) teriyakisås på ett par av bitarna för att gardera mig med om Fredrikarnas version inte höll måttet, och de klibbiga blev klart godare. Tyvärr.

Men att ha gjort mina egna ribs? Underbart! Att koka benen innan gör dem fantastiskt möra och sönderfallande, och köttet - som alltså kan köpas i simpla tråg i vanliga affärer till ett minimalt pris - behöver inte hålla på och duttas med och putsas. Känns som att jag har upptäckt en helt ny värld. Nu ska här experimenteras med såser i oändligheten, och alla som känner mig och läser detta kan vara så säkra på att det blir ribs som bjuds hos mig när det ska dineras socialt i fortsättningen. Tack Fredrik och Fredrik för det!

Christians kommentar:

Efter många suckar om hur illa det luktar och efter att besvikelsen lagt sig tillrätta sig som en blöt hund någonstans i köket är smakupplevelsen till slut minst sagt tillfredsställande. Köttet är så mört och mjällt att det formligen smälter i munnen. Nu fattar jag hur ribs SKA smaka! Jag kan hålla med Pytte om att marinaden blev lite blaskig, men det är absolut inget fel på smaken. Däremot blev det ännu bättre när hon gjorde en variant med färdig teryaki-sås på och man fick det där riktigt klibba och söta också. Helt galet. Till det serverades en perfekt krämig cole slaw och ugnssmekta primörer. Jag blir fan hungrig igen bara jag tänker på det.

7 kommentarer:

Plommonet sa...

Jag är också ett ribs-fan av stora dimensioner - såpass att jag är typ-vegetarian/vegan, men om det finns NÅT som jag aldrig i mitt liv kommer ge upp så är det kladdiga ribs. Helst utomhusgrillade... mmmmm. Anyways, ser jättemycket fram emot Den Ultimata Ribsmarinaden! ;D

Lulle sa...

Men herregud människor. Kan ni inte ha lite respekt för att folk sitter och jobbar och det närmar sig lunchtid. Det är inte okej att det börjar vattnas i munnen så mycket att man måste svälja och svälja och svälja, mitt på mitt på kontoret. Fruktskålen blir ett hån helt plötsligt, liksom den torra salladen för 89 kr som väntar till lunch.

Tur att det är fredag, och att jag är vuxen och själv kan bestämma definitionen av fredagsmys. Nu jävlar blir det åka av.

Anonym sa...

Ribs är verkligen kanongott och sa himla billigt! Coleslaw ar ju ett maste till, och sotpotatisklyftor ar ocksa himla gott. Jag har annu inte hittat den perfekta hemmagjorda marinaden, men jag kan rekommendera en kopt: Newman's Own BBQ glaze. Den ar trogflytande och ribsen far sa god smak och blir klibbiga.

Stefan sa...

Pytte - om du ursäktar;

Ribs ála Stefan

En hög med spareribs som man fördelaktligen delar på omgående för att så småningom få alla sidor kladdiga runt varje ben.

Ta en stor kastrull med vatten och lägg i vad du vill ;) eller som jag gjorde sist och skar ner purjolök, adderade buljong, ett par vitlöksklyftor och kryddan Vegeta (används som krydda och buljongbas).
Här kan man gärna ha i lite liquid smoke, och för er som gärna adderar liquid smoke i er glaze eller marinad ska tänka på att det späder ut och gör det väldigt blaskigt. Därför är det super att ha med i koket istället.

Koka sedan på lagom värme i en timme(!) känn på köttet som du gör potatis, dvs med en sticka. När köttet INTE följer med upp är det klart.

Under tiden är det dags att snurra ihop glazen och förvärma ugnen.

Glazen göres på känn och efter smak, men ett hett tips är att basera den på olivolja, soya, ketchup, chilisås av ketchup-typ (eller eventuellt lite tomatpuré och extra ketchup), honung och grovmalen svartpeppar.
Här kryddade jag sist även med pressad vitlök, några ordentliga drag med Santa Maria BBQ Spices kvarn, och avslutade med rosmarin.

Ta upp ribsen och låt dem ånga av lite och sedan låt dem sedan bada i glazen. Lite flingsalt på toppen och in i 225 grader grill i ugnen. När hela glazen kokar tar du ut ribsen och vänder på dem, kanske lite flingsalt, eventuellt lite extra glaze om den sidan skulle se lite tunn ut. Sedan är det bara in igen. När det kokar även på den sidan är de klara.... om du inte vill köra ett lager glaze till ;) det är tillåtet!!

Kör GI/LCHF variant och sväng ihop en cole slaw som enda tillbehör.
Vitkål, majonäs, morot, dijonsenap, tabasco, salt, svartpeppar och en gnutta råsocker alternativt honung.

Go nuts!

Pytte/Eleonora sa...

Plommonet - jag experimenterade fram ett mycket läckert klibb men tyvärr kommer jag inte avslöja receptet riktigt än... Måste provgrillas först, än så länge har de bara körts i ugn!

Lulle - Du är bäst. Hoppas få bjuda dig på ribs snart.

matarkivet - tack för fint tips!

Stefan - jag ursäktar, men rekommenderar varmt att starta en egen blogg. Då får man vara hur ego man vill!

Anonym sa...

haha...
en åskådare undrar just varför kommentarsfunktionen är aktiverad på din sida. uppenbarligen bara för ja-sägare.

Pytte/Eleonora sa...

Anonym - jag antar att du syftar på min kommentar till Stefan...? Han har flera gånger lämnat kommentarer som klart visar att han borde ha en egen blogg, och det menar jag som en komplimang! Tråkigt om det inte uppfattas så, men jag är förstås inte ens riktigt med på vad du menar med "ja-sägare".