lördag 25 juli 2009

Sent omsider - Pyttes matjestårta

Okej, matjestårta är kanske inte jätteoriginellt, och recepten varieras väl aldrig på något dramatiskt vis, men jag tänker ändå kalla den här för min. Jag har haft i lite grädde för att lyfta fram matjessmaken, vilket jag anser vara ett någorlunda annorlunda grepp, och envisas dessutom med att ha i dill. Den här tårtan blev mitt bidrag till ett fantastiskt midsommarfirande hos fina vänner i Hornstull, och jag tycker att man ska ha dill i allt på midsommar. Tack Helena som tog den fina bilden!

Majstängerna slokar sedan länge (jag har ju uppenbarligen inte varit så aktiv på bloggen på sistone - se tårtan som en fredsgåva) men jag tycker gott att ni kan testa den här ändå nästa gång det blir utomhusväder - it's worth it I tell you! Faktiskt. Och låt den gärna stå till sig över natten, då blir den glad. Man kan ju dekorera med kokt ägg och rödlök och tjafs - själv var jag inne på forellrom men sket i det i sista sekunden - men den klarar sig galant på egen hand. Eller med en slarvig drös dill och gräslök ovanpå, som här.

Pyttes matjestårta

8-12 bitar

200 g kavring
80 g smör

200 g matjessill (en burk; gärna hela filéer)
2 dl mellangrädde
3 dl gräddfil
4 gelatinblad
1/2 röd lök
1/2 dl fint skuren gräslök
1 dl hackad dill
1-2 msk spad från sillen
Svartpeppar, salt

Smält smöret och kör tillsammans med kavringen i matberedare till smulor. Pressa ner jämt och ordentligt i botten på en på insidan inplastad form, helst med löstagbar botten. Ställ kallt att stelna i kylen; har du bråttom kan du ställa in den en stund i frysen så går det snabbare. Lägg gelatinbladen i blöt i fem minuter. Koka under tiden upp grädden. Tag av från värmen. Smält de urkramade gelatinbladen däri. Hacka den avrunna sillen (glöm inte att spara spadet!), finhacka rödlöken och blanda ner i den något avsvalnade grädden tillsammans med sill, dill, gräslök och gräddfil. Smaka av med spad - gillar du lite ordentlig smak av matjes tar du två matskedar, annars räcker det med en - samt svartpeppar och kanske en gnutta salt. Häll blandningen i formen, plasta in och låt stå att stelna i kylen i ca 3 timmar eller över natten. Eller i något dygn, ännu hellre. Garnera eventuellt med lite extra gräslök och dill.

2 kommentarer:

Helena sa...

jag vill bara säga att resterna av denna magnifika tårta åts, lyssna på det här, inte bara dagen efter midsommar utan även dagen efter det. Och matjes är i normala fall det sista jag kan tänka mig att äta dagen efter en buffé av sill som midsommar ofta innebär. Men den här tårtan. Den är så underbart, underbart god. Gör den!!

Pytte/Eleonora sa...

Helena - tack för den fina reklamen! Jag är faktiskt riktigt sugen själv nu. Nästa helg kanske det blir re-run!