fredag 17 april 2009

Liten spontan tjälknöl med grönsaksnudlar

Tack vare J & M låg det alltså en liten saltrulle av älg och skräpade i frysen igår. Jag vet inte vilken del av djuret som ska föreställa saltrulle men i söt och lagom storlek var den i alla fall; kanske 500-600 gram. När lillasyster på morgonen bad mig förse henne och maken med middag på kvällen slängdes saltrullen in i ugnen på 75 grader. Jag hade ju ingen riktig koll på vad det var för kött men jag resonerar som så att de flesta djurdelar blir glada över att gå sitt kulinariska öde till mötes i skepnad av en tjälknöl.

Sagt och gjort. 75 grader i ett större antal timmar, tills innertemperaturen var 65 (jag skulle normalt ta ut den på en lägre temperatur, men vi har gravida i sällskapet och det kan vara lite känsligt med för rosa kött). Ner i följande lag, vilken fått koka ihop och kallna helt:

Lag till tjälknöl (eller knul, som vissa envisas med att säga; jag tycker bara att knul är ett sådant där barndomsord som får mig att rysa lite lite grann):

1 liter vatten
1 dl salt
1 msk socker
5-6 pepparkorn
1 lagerblad
5 enbär
(om du ska ha en smakrik dressing på i stil med nedan är de två sista ingredienserna ganska överflödiga)

Plasta in och ställ kallt i de timmar du har kvar. Personligen tycker jag inte att knölen ska stå så länge som över natten, då blir den för salt i min smak. När knölen var klar skar jag upp den i tunna skivor och bestämde mig för att låta den marinera en stund till i en spontant ihopvispad dressing på japansk soja, tunt strimlad chili och vitlök, en liten dutt vardera av sesamolja och fisksås, en hög citronskal och lite saft samt en skvätt lag från min syltade ingefära. Svågern satt bokstavligen och drack det sista av dressingen ur formen när vi ätit upp.

Till det riktigt lena, möra och smakrika köttet gjorde jag ett kolhydratsfritt tillbehör i form av julienneskurna strimlor av en fet zucchini samt tre morötter. Dessa fick fräsa en stund med lite skivad vitlök och chili i olivolja. På med någon deciliter vitt vin och puttra loss en stund tills det gröna mjuknar och vinet reducerats något. På med en burk lätt crème fraiche och låt koka ihop. Salta, peppra och vänd ner rikligt med hackad koriander och lite klippt gräslök precis innan servering.

Det allmänna omdömet var att det var absurt gott men jag anklagades också för att ha gjort för lite. Mer grönsaker nästa gång!

1 kommentar:

Anonym sa...

Men jösses vad detta låter gott. Ska genast prövas!
// Sunnies chili n' sugar