söndag 25 januari 2009

Flådig macka extra allt

På en eminent fest igår hörde jag plötsligt några vänner prata om min hummermacka, vilken förgyllde en söndag blott alltför länge sedan. Förutom att jag blev väldigt stolt över att Pyttes har nått en sådan grad av berömmelse att folk kan prata om inlägg utan att jag ens deltar i diskussionen blev jag även väldigt inspirerad att skapa en ny lyxig bakismacka. Hereby I proudly present to you the the very smaskiga resultat. Den är sannerligen inte nyttig, men vi åt den som dagens enda mål mat och då är det säkert alldeles lagom med kalorier. Om vi nu hade brytt oss om sådant.

Flådig macka extra allt

2 personer

2 goda bröd i halvor, eller 4 skivor
smör
1/2 halloumiost
1/2 pkt bacon
1 avokado
1 liten röd paprika
1/2 liten röd lök
2 msk majonnäs
1 msk crème fraiche
1 tsk dijonsenap
1 tsk flytande honung
Salt och peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Skär paprikan i ett par stora delar och rosta den tills den mjuknar och får färg; vi gillar när den får lite svarta kanter och gav den närmare en kvart i ugnen. Blanda majjo, crème fraiche, senap och honung, smaka av med salt och peppar. Skiva rödlöken tunt och lägg den en stund i en skål med isvatten, så den krispar till sig. Smörstek brödet på medelvärme, eller rosta om du hellre vill det. Knaperstek baconskivorna och lått dem rinna av på hushållspapper. Skiva halloumiosten och stek den gyllenbrun. Skala och skiva avokadon.
Dags att börja bygga:
Grunda med lite sås på en brödhalva/skiva. På med paprika, ost, bacon, avokado och rödlöksringar. Lite mer sås ovanpå. Brödlocket på, och skär härligheten i två snygga halvor. Upprepa samma goda gärning för den du ska förära den andra mackan. Avnjut till en bra tv-serie som du vet att du har fler avsnitt av; vi rekommenderar Weeds.

8 kommentarer:

Annika sa...

GOTT!
em bryr sig om kalorier när det vankas delikat frukos-lunch-middag i ett?
Dessutom tror jag att allt jämnar ut sig.
På min standard-söndagsfrulle (scrambled, bacon, stekta champinjoner och stekta tomater) står jag mig lätt fram till middagen...

Pytte/Eleonora sa...

Låter gott! Söndagar är som gjorda att äta riktigt god latmat på...

Xtian sa...

Men DU....!!!! den där ska göras så det står härliga till på Redaktionens söndagsfrulle! Tack för gott (ja, inte som i "vi ses aldrig mer", det skulle aldrig falla oss in. Mer som i "tack för goda idéer om god mat"...ja, du fattar...)

Pytte/Eleonora sa...

Xtian - vilken ära. Vill även varmt rekommendera hummermackan för ett mer lyxigt flåd, när redaktionen förtjänar lite extra cred.

Anonym sa...

Den här mackan har jag testat och den är bland det godaste jag ätit i mackväg. Ny favorit hemma hos oss!

Pytte/Eleonora sa...

fantastiskt kul att höra! Håll utkik efter sandwichtävlingen jag planerar att dra ihop - kan nog generera en del nya favoriter...

Anonym sa...

Jag har gjort den här mackan minst tio gånger och det blir succé varje gång. Men. Jag hittar inte det perfekta brödet! Jag tycker jag har provat allt. Och nej, jag bakar inte. Vad ska jag använda för bröd? Portionsbröd? Skivat? Konsistens? Smak? HJÄLP!

Pytte/Eleonora sa...

Hej Anonym! Det tog ju pinsamt lång tid innan jag upptäckte din väntande kommentar. Jag ber om ursäkt! Nu var det länge sedan jag gjorde mackan men jag skulle nog testa ett rostat eller smörstekt inte alltför tjockt skivat surdegsbröd. Ljust. Vad tror du om det?