måndag 23 mars 2009

Texas Smokehouse-smekt karré med edamamesallad

Jag är ett fanatiskt fan av ribsen på restaurangkedjan Texas Smokehouse (eller Texas Longhorn). De är inte fullt lika goda som på den gamla goda tiden då man fick köa i tre timmar för att få klämma sig ner vid ett av de fåtal borden på originalstället på St Paulsgatan i Stockholm, men nästan. Såsen smakar samma i alla fall. Sist jag lustade efter de kladdiga revbenen hämtade min gode make inte bara hem käket utan även en flaska av den goda såsen, vilken fick sätta Smoke House-touch på en simpel skiva fläskkarré till lunch idag.












Texas Smokehouse-smekt karré med edamamesallad

2 personer

2 skivor fläskkarré
Lite smör att steka i
Salt och peppar
Texas Smoke House Steak Sauce (eller annan bbq-sås du gillar)

2 dl edamame, färdigspritade (du hittar dem i påsar i frysen i asiatiska butiker), eller en halv påse ospritade (finns i frysen på Ica)
1 avokado
1/2 rött äpple
1/2 liten rödlök
1 lime
1 msk sweet chili-sås
1 skvätt olivolja
Salt och peppar

Börja med salladen:
Sjud bönorna ett par minuter; sprita om du köpt Ica-varianten. Skölj i kallt vatten och låt rinna av. Skär avokadon i bitar och tärna äpplet fint. Blanda en dressing på limejuice, sweet chili-sås och lite olivolja, smaka av med salt och peppar. Vänd runt bönorna, äpplet och avokadon i dressingen. Salta och peppra karréerna och stek dem i lite smör. Pensla med såsen strax innan de är klara. Servera med salladen och lite extra Steak Sauce.

9 kommentarer:

Annika sa...

Gud så gott det låter! En klockren unch.
Jag skall definitivt hem och plocka fram karré ur frysen; köpte på mig två burdusa bitar när det var bra pris härom veckan.

Pytte/Eleonora sa...

Klockrent var rätta ordet. Jag vill kleta den där såsen på allting.

Livet på den mörka sidan sa...

De däringa edame låter spännande hörrö . måste testa!

Pytte/Eleonora sa...

Lyxpiraya - gör det, det är bästa frysgrönsaken!

Xtian sa...

kleta den där såsen på allt?

Jaja, nu ville jag ju bara dela din retro-glädje över S:t Paulsgatan med dess mini-lokal, ständiga 40-minutersväntan på bord med en pitcher vadsomhelst bredvid och sen en ordentlig Beef Bontaña (japp, den äter jag alltid) eller Ribs(mer sällan).

Jaha, nu vart jag sugen på Longhorn igen....

Pytte/Eleonora sa...

Xtian - jag förstår hur det där lät. Låt mig omformulera mig: jag vill kleta den där såsen på allt i ätbar form som kommer ifrån djur på fyra ben. Inget annat.

För övrigt är jag förvirrad över vad stället egentligen ska kallas.. Texas Longhorn står det på visa ställen, Texas Smokehouse på vissa. Men hette/heter inte stället på St Paulsgatan Longhorn Inn..?

Xtian sa...

det finns nån story om at de inte fick heta Longhorn på grund av nån slags trademark på den boskapen... men det tror jag lite som jag vill om eftersom de fortfarande använder det lite här och var. Jag har alltid känt det som "Longhorn" och inget annat. Men sen är jag ju en gammal gubbe (om än i yngre förpackning) rent värdemässigt och vägrar ändra på mig...

Pytte/Eleonora sa...

Xtian - tur att alla gamla gubbar och tanter fortfarande kan gå till Texas Longhorn på St Paulsgatan och låtsas som om resten av kedjan inte existerar. Så får man fortsätta känna sig lite speciell.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.