tisdag 14 oktober 2008

Härlig, hederlig halloumi

Så här i slutet på eftermiddagen brukar jag börja fundera på vad jag ska äta till middag. Det brukar jag i ärlighetens namn börja fundera på långt tidigare; oftast redan innan lunch. Det är roligt att tänka på middag - middag är kul, i min värld. Middag betyder mys och avkoppling och avslutad arbetsdag och umgänge med den - och ofta dem - jag gillar bäst. Middag är klart värt att tänka på.

När man vill äta något snabbt men riktigt gott är halloumi alltid ett tryggt alternativ. Segt, mjukt och krispigt på en och samma gång; bättre blir det inte. Här är en superenkel variant med mycket paprika, och min älskade balsamico-ketchup förstås. Den här rätten slänger du ihop på max en kvart.

Halloumi med paprikapytt

2 personer

1 pkt halloumiost
1 msk smör, helst, men olja funkar också
1 trafikljus - 1 röd, 1 grön & 1 gul paprika
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk olivolja
1 skvätt citron, lime eller vinäger - något syrligt, helt enkelt
Balsamicokräm

Börja med att skölja, ansa och tärna dina paprikor i små piffiga bitar. Hacka löken, och finhacka vitlöken. Släng fram två pannor. Hetta upp smöret i den ena och oljan i den andra. Skiva halloumin i 8 generösa skivor under tiden. Stek den i smöret - det funkar som sagt med olja, och även utan något fett alls, men jag tycker det blir godast stekyta med smör. Salta och peppra. Om du inte blir nervös av multitasking hanterar du den andra pannan samtidigt, och fräser lök, vitlök och paprika däri. Stänk över lite syrlighet mor slutet, salta och peppra. Lägg upp paprikapytten på de heta halloumiskivorna, släpp lös konstnärligheten med balsamicon och avnjut. Lite couscous eller liknande är säkert gott till om du är svinhungrig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

PaprikaPYTTEn! hihi

Anonym sa...

Åt du det här till middag igår?? Bara sådär. på en kvart.

Själv åt jag och min man fullkornspasta med ketchup, peppar och parmesanost.

Gör såhär:
Koka pastan
Peppra
Riva parmesan och strö över
Sprikla på ketchup.

Voila!