tisdag 31 mars 2009

Rostade grönsaker, mozzarella och ingefäradressing

Min simpla ensammiddag igår var så snygg att jag knappt förtjänade den.
Och så god.
Och hälsosam!
Hittade fina små plommontomater på kvist i lilla kvartersbutiken; ett gäng fick hänga kvar på pinnen och umgås med två små söta snackspaprikor i stora bitar, två kvartade skalade schalottenlökar, 2 halverade vitlöksklyftor samt lite strösocker, olivolja flingsalt och svartpeppar i en ungsform i 25 minuter i 200 grader varm ugn. När allt var skrynkligt och hett lades det upp på tallrik tillsammans med en halv avokado, större delen av en mozzarellaboll, rikligt med grovt hackad bladpersilja samt en mumsig dressing på syltad ingefära, vilken är en ny bekantskap för mig. Alltså inte inlagd i skivor, som man har till sushi, utan syltad och söt i hela bitar. Titta i asiatiska butiker - den är jätteanvändbar och värd att leta efter!

Sötsyrlig ingefäradressing

1-2 personer

1 bit syltad ingefära, finhackad
1 tsk av spadet
1 msk olivolja
1/2 lime, pressad
Salt och peppar

Blanda ihop, smaka av med salt och peppar.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Mmmmmmm vad gott det låter, det skall jag testa ikväll!

Sofia sa...

Det ser jätteläckert ut! Snackspaprikor är väl de enda som har någon smak just nu. De vanliga är ju riktigt tråkiga nu.Ingefärsdressing låter intressant.

Pytte/Eleonora sa...

Japp, japp, det var smaskens.

Anonym sa...

Vilken fin blogg du har Pytte. Jag är impad. Nu vill jag hem och laga mat!

Hoppas allt är bra med dig för övrigt.
Kram Marianne Strömstedt