onsdag 30 mars 2011

Ännu en macka till historien

Jag åt upp hela den här helt själv alldeles nyss. Japp, det gjorde jag, och jag har inte dåligt samvete, mår inte illa, ångrar inget, skulle göra om det igen när som helst (okej, inte när som helst, men när som helst med start om typ tre timmar. Okej, inte mitt i natten eller när jag står i duschen eller är på ett viktigt möte, men ni fattar. När som helst då lite käk skulle sitta fint). Det här, mina vänner, är ännu en macka, men inte vilken macka som helst.
Det är MIN macka.

Fet macka med tryffelost, bacon och mozzarella

1 person

1 bit baguette, storleksmässigt anpassad efter hunger
3 msk philadelphia eller annan färskost
1/2-1 tsk tryffelolja
3-4 skivor bacon
3-4 tunna skivor mozzarella
1/2 avokado, skivad
1 näve rucola
Några basilikablad

Rör ihop ost och tryffelolja - smaka av hur mycket tryffelolja just du vill ha, smaken är som baken. Salt och peppar ska också i. Stek baconet gyllene och lyft ur det ur pannan, låt rinna av. Dela baguetten på längden. Är du absurt dekadent, som jag, så doppar du nu snittytan på brödhalvorna i baconfettet som är kvar i pannan. Gräsligt, eller hur? Men så gott. Du är skyldig dig själv att prova.

Bred tryffelost på den ena halvan (ta allt du, det ska vara generöst), bygg på med rucola, avokado, mozzarella, bacon och så sist basilika. Ät och skicka mig en tacksamhetens tanke, det är jag värd.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken grym macka! Tryffelost och bacon later underbart bara det, och den med allt det andra... mmm.

tina sa...

Det är alltid befriande med folk som gillar mackor lika mycket som jag gör! Den här skulle jag aldrig tacka nej till!

mumsfillibaba sa...

Kan inte förstå hur vissa kan undvika att äta bröd! Hur gör man?! Vilken macka!!!