fredag 4 juni 2010

Tvåa i Årets potatisstjärna!

Det är det här som kallas "att ha flyt". Helsike! Jag kom tamigtusan tvåa i Taffels och Svensk potatis storslagna tävling Årets potatisstjärna. Allra bäst var Karin Walker, även känd som Chiliconkarin, men jag är djupt ärad över andraplatsen. Tänk vad en friterad liten boll kan åstadkomma!

Juryn bestod av matskribenten Lisa Förare Winbladh, kocken Tommy Myllymäki (Årets kock 2007), potatisodlaren AnnaKarin Hamilton och författaren Martina Haag, och de gav följande motivering till min placering:
”En utsökt och raffinerad munsbit där varje moment i receptet bidrar till ett perfekt resultat.”
Jag rodnar bara jag tänker på det.

Den fina bilden är tagen av Björn Tesch, och receptet, inklusive vackra ord, finns på Taffel. Och här förstås!

Partystarter med ädelost och bacon

40 små bollar eller 20 större

Det är krispigt, det är krämigt, det är ett friterat litet Kinderägg med en ack så god överraskning inuti. Ät varma till en iskall öl!

* 400 g mjölig potatis, t ex King Edward
* 1/2 dl crème fraiche
* 1 msk smör
* 1 pkt bacon
* 140 g ädelost, t ex Kvibille
* 1/2 dl finskuren gräslök
* 2 dl vetemjöl
* 2 ägg
* 2 dl panko eller ströbröd
* ca 1 liter neutral olja till fritering
* nymald svartpeppar, ev salt
  1. Skala potatisen, dela dem i stora bitar och sjud dem mjuka. Strimla baconet och stek det gyllene, låt rinna av på hushållspapper. Ställ åt sidan.
  2. Kör snabbt i matberedare tillsammans med crème fraiche och smör. Kör inte för länge då blir moset segt. Ställ moset i kylen att svalna.
  3. Hacka eller smula osten grovt och vänd ner i potatisen tillsammans med gräslök och bacon. Smaka av med peppar; ytterligare salt behövs förmodligen inte.
  4. Forma 2 rullar, ca 2 cm i diameter, med hjälp av plastfolie. Vrid åt rullarna hårt och lägg i frysen i ca 30 minuter, tills de stelnat nog att skära i fina bitar. Skär varje rulle i ca 20 centimetertjocka skivor. Forma försiktigt till bollar.
  5. Doppa bollarna i mjöl, sedan i uppvispat ägg och sist i panko. Se till att de täcks ordentligt runt om vid varje moment, annars kan osten lätt rinna ut under friteringen.
  6. Hetta upp oljan till ca 180°C, eller tills en vit brödbit ganska snabbt blir gyllene. Fritera bitarna i någon minut tills de fått fin färg. Låt rinna av på lite hushållspapper och servera, helst varma!

10 kommentarer:

Remsan sa...

Jättegrattis igen! Och jag tror inte bara det handlar om flyt ;-) Så sug åt dig äran med huvudet högt!

Mikkan sa...

Du gjorde det igen, fyffan vad grymt Pytte! :)

Anonym sa...

You go girl :D

Anna sa...

Vad ska man säga? Friterade bollar is da shit i år?

Annika sa...

Grattis, Pytte! Jag ska bara komma över min fritering-fobi, så ska jag pröva detta, för det låter rent otroligt gott!

Fröken Dill sa...

Dubbelgrattis! Och här måste VERKLIGEN friteras i sommar.
Hälsar Dillen

Pytte/Eleonora sa...

Tack alla så väldigt mycket! Jag känner mig sanslöst duktig. Och stolt, särskilt om jag äntligen kan få friteringsfobiker som Annika att faktiskt prova till slut... Det är värt det!

tina sa...

Hipp, hipp, hurra! Du är så bra, det har jag alltid sagt! :-D

Kinna Jonsson sa...

Såg just det här i ett mailutskick från Svensk potatis. Grattis fast det är lite i efterskott! kinderäggen låter supersmarriga...!

Pytte/Eleonora sa...

Tack så mycket! Det var en rent fantastiskt stor ära. Kram på er!