torsdag 30 oktober 2008

För de ensamma

Slänger lite spontant in en klar-på-en-kvart-lösning för den som vill laga en snabb lunch eller middag åt sig själv och kanske slabba i sig den framför datorn eller tv:n. Själv gillar jag att läsa feta pocketböcker av Dean Koontz när jag äter ensam, och då måste man ha en hand ledig. Den här salladen är snabb, nyttig och har härligt få ingredienser.

Snabb spenat- och mozzarellasallad

1 person

1 påse babyspenat, sköljd och torkad
1 stor röd paprika, gärna snackspaprika
1 mozzarellaboll
1 liten rödlök
1 msk olivolja
2 msk balsamvinäger
1 tsk dijonsenap (inte nödvändigt, men trevligt)
Salt och peppar

Värm ugnen till 225 grader. Skär paprikan i bitar och stek dem på bakplåtspapper i övre delen av ugnen i ca 12 minuter, tills de mjuknat och fått lite färg. Hacka löken fint medan paprikan står i ugnen. Lägg den i en kastrull tillsammans med olja, senap och vinäger och låt sjuda någon halv minut. Ta av från värmen. Salta och peppra och vänd i spenaten, som bara precis ska mjukna. Riv mozzarellan i bitar och vänd ner dem och den färdiga paprikan. Servera och stressa vidare! Eller ännu hellre - läs en bra bok.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Känner mig så trygg i min okunskap här på Pyttes så jag vågar fråga: vad är snackspaprika?

Pytte/Eleonora sa...

Det är bara ett urfånigt namn som brukar användas på sådana där avlånga paprikor man kan hitta i affärerna nuförtiden - de finns både gula och röda och är lite sötare än de vanliga. Och har lite tunnare skal. Jättegoda!