onsdag 2 februari 2011

Soppa på palsternacka med svamp och vitlökstoast

Superenkel soppa enligt principen man tager vad man haver, uppiffad till en riktig festmåltid tack vare en hög med svamp och en god toast. En soppa måste man enligt min smak ha roliga tillbehör, annars blir det bara mat som man intager blott för att man saknar tänder eller förmåga att använda matsmältningssystemet. Men en rolig topping och en god toast till och saken är biff! Eller ja, inte biff dårå, men ni fattar galoppen. Eller soppan, egentligen. Ni fattar soppan.

Soppa på palsternacka med svamp och vitlökstoast

2 personer

150 g palsternacka
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk smör
5 dl kokande vatten
1,5 msk viltfond
1 dl grädde
Ev lite mjölk
Vitpeppar

ca 10 skogschampinjoner, eller vanliga champinjoner, skivade
10 g torkade trattisar (ca 1 dl) eller en stor näve färska
Smör att steka i

2-4 skivor gott bröd
1 generös bit vitlöksroule eller annan god krämig vitlöksost
Ev lite olivolja och svartpeppar

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg den torkade svampen att förvällas i en skål kallt vatten. Skala palsternackan och skär i tärningstora bitar. Skala och hacka lök och vitlök och fräs mjuka i smör i en kastrull. I med palsternackan, fräs en stund till och häll sedan på det kokande vattnet och fonden. Sjud ca 10 minuter tills palsternackan är mjuk. Mixa slätt med mixerstav och häll på grädde. Koka upp och smaka av med peppar. Eventuellt späder du med lite mjölk om soppan blir för tjock; skumma gärna soppan med mixerstaven innan servering i så fall.

Medan soppan puttrar på spisen smörsteker du svampen gyllenbrun. Ös på generöst med ost på brödskivorna och skjutsa in dem i ugnen i 5 minuter, tills de får lite färg. Ringla gärna över lite olivolja och peppra precis innan servering. Servera soppan med en stor hög smörstekt svamp i, samt toast direkt från ugnen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

testa att göra en päron- och palsternackssoppa. riktigt trevligt!

Anonym sa...

Om man har en kille som inte gillar svamp... kan han få en annan hög av nåt i soppan?

Pytte/Eleonora sa...

Anonym nr 1 - tack för tipset!

Anonym nr 2 - självklart! Jag skulle ladda hans med en hög av knaprigt sidfläsk, eller bacon. Och/eller smörstekta små tärningar av zucchini. Och parmesan. Till exempel!

Stefan sa...

Anonom 1 här... aka Stefan =)

Inga problem Pytte!
Jag fick inspirationen i Skottland. Mitt i hjärtat av Speyside hamnade jag under en Whiskyresa med en av världens största sprittillverkare på ett litet inn med UNDERBAR mat. Helt otrolig förrätt till lunchen bestod av en soppa väldigt lik din, men med päron i den.
Så när jag en tid senare blev sugen på denna hemma i Sverige så toppade jag den även med knaperstekt bacon, precis som du skrev till Anonym 2.

Men när du skrev parmesan så slog det mig; JAAA! Det hade passat kanonbra!

Kul matlagning förresten. Jag blev introducerad till din sida av min fröken, och med det primära matlagningsuppdraget var det ju bara för henne att peka och säga : Gör som Pytte! ;) Så det har blivit några recept. Fast vissa ingredienser är lite svåra att hitta om man inte lägger tid på det.

Du har mat i själen tjejen!