tisdag 11 augusti 2009

Ljuvlig parmesanpaj till kräftkalaset














I helgen bär det av till barndomshemmet uppe i Jämtland med några av mina fina syskon och deras familjer. På fredag vankas det kräftkalas - på bryggan om vädret tillåter - och jag tänkte komplettera med den här fantastiskt goda parmesanpajen, som jag å det varmaste vill rekommendera alla ostälskare. Den smälter i munnen och är faktiskt absurt j***a god om jag får säga det själv. Och det får jag ju. Särskilt som jag inte ens är någon pajfantast. Receptet kom till när jag skulle göra en fin sommarbuffé till Leva nr 5 i år. Då toppade jag pajen med parmaskinka, rucola, pinjenötter och basilika som synes på bilden, men den är jättegod utan också.

Parmesanpaj med parmaskinka, rucola och pinjenötter

Förbered gärna pajen några dagar i förväg genom att frysa in den degklädda formen, men fyll och grädda pajen först samma dag som den ska ätas.

Pajdeg
150 g kallt smör
4 dl siktat dinkelmjöl
4 msk vatten
1 tsk salt

Fyllning
4 dl vispgrädde
4 äggulor
3 dl finriven parmesanost
1 tsk salt
1 krm peppar

Topping
80 g parmaskinka
1 stor näve rucola, sköljd och torkad
1 dl pinjenötter, lätt rostade
½ kruka basilika

Börja med pajdegen:
Skär smöret i mindre bitar och blanda det med mjölet och saltet i en matberedare, eller snabbt med fingrarna. Häll i vattnet och blanda tills degen är fast och smidig. Lägg degen i kylen i 30 minuter. Kavla ut degen eller tryck ut den i en form med löstagbara kanter och nagga botten med en gaffel. Kyl i ytterliggare 30 minuter, eller ca 20 minuter i frysen. Sätt ugnen på 200 grader och förgrädda pajskalet i 10 minuter. Blanda under tiden ihop parmesanfyllningen:
Vispa ihop äggulor och vispgrädde. Vänd ner osten, krydda och häll fyllningen i pajskalet. Grädda i 35 minuter. Dekorera pajen med skivor av parmaskinka, rucola och pinjenötter när pajen svalnat något.

13 kommentarer:

Livet på den mörka sidan sa...

Låter Lövely , har en pajälskande son som avskyr kräftor så jag gör just din paj till honom !

Pytte/Eleonora sa...

Vad roligt, berätta gärna vad ni tyckte sen!

Jacob sa...

Måste testas pronto! Mycket rolig och inspirerande blogg! Tack för det!

Pytte/Eleonora sa...

Tack ska DU ha Jacob! Återkom gärna med rapport!

chezsofia sa...

Ser otroligt läckert ut!
En paj med parmesanost i kan ju aldrig vara fel ;-)

Pytte/Eleonora sa...

chezsofia - nej, du har så rätt, det kan det aldrig.

Jacob sa...

Pytte, pajen gjorde succé! Jag tror även att jag värvade några läsare till din blogg i och med detta! Keep it up!

Pytte/Eleonora sa...

Jacob - fantastiskt kul att höra! Jag bockar och bugar och gläds åt varje ny läsare, tack för reklamen!

Mikkan sa...

Ljuvlig bild, I like it a lot! Känslan av parman som liksom flyger fram över pajen. :)

Jacob sa...

Hej igen Pytte!
Jag har en liten fråga.
Jag gjorde pajen igen, som fick ett väldigt bra mottagande även denna gång! Min fråga rör konsistensen av pajen; ingen av gångerna har jag inte riktigt fått till den som jag velat. Den har varit lite för klibbig, och inte stelnat tillräckligt. Vad gör jag åt det?

Mvh
Jacob

Pytte/Eleonora sa...

Mikaela Mars - Det är allt möjligt som flyger omkring på pajen men tyvärr ser man ju bara parman... Tack för komplimangen!

Jacob - Det är onekligen en mycketsmetig konsistens på fyllningen; gjorde den själv igen i fredags och då blev den lite för lös men med en ljuvlig smak. Jag skulle kanske byta ut två av gulorna mot hela ägg till att börja med. Tips från folk som gör paj oftare än jag?

Unknown sa...

Wow, vilken idé! Jag har för första gången gjort en västerbottenpaj till kräftskivan. Det är inte så lätt att komma över Västerbottenost i Finland, men jag lyckades äntligen och min man som inte gillar pajer älskade den.

Nästa år blir det parmesanpaj, ifall jag orkar vänta så länge. Nej, det gör jag nog inte.

Malena sa...

Hej!

Har nu gjort pajen två gånger med receptet. Men det blir ju så salt! Ska det verkligen vara så mycket salt i både pajskal och smeten?

Annars var den toppen men kanske att jag har i även äggvitorna nästa gång för att göra den mindre lös och mer porös.

Mvh Malena