måndag 22 december 2008

Gravad lax, Tequilaglögg och Wasabilax på pepparkaka

Nu drar jag på mig julvantarna och hugger i med mina kulinariska bidrag till julafton i Räkan. Jag ska göra ett par sillar, min whiskygravade lax, min tequilaspetsade partyglögg och ett stående inslag på våra jular som jag varmt måste rekommendera:

Wasabilax på pepparkaka

Ett gäng

100-200 g kallrökt skivad lax (beroende på släktens storlek)
Ett par matskedar créme fraiche - den goda, fullfeta sorten
Wasabi (japansk pepparrot)
Pepparkakor

Skär laxen i bitar och blanda dem med créme fraiche. Röran ska ha en ganska fast konsistens så att den inte rinner av pepparkakan. Vill du att den ska vara extra fast kan du vispa créme fraichen innan, men det brukar inte jag bemöda mig med. Smaksätt smeten med wasabi; jag brukar fjäska till mig en liten burk från närmaste sushiställe istället för att köpa den där dyra tuben med flytande sörja som finns i livsmedelsbutikerna. Börja med någon tesked och smaka dig fram. Servera på pepparkakor. Jag tror att det var Blossa-montern på Det Goda Köket-mässan för hundra år sedan som serverade mig dem, och jag har förstås kallt annekterat receptet och gjort det till mitt eget julsignum. En riktig höjdare tillsammans med rumstempererad, kryddig glögg!

2 kommentarer:

Me sa...

Kallrökt, är det samma sak som färskrökt?Hittade ingen kallröktlax....
Ska iallafall försöka mig på det till morgondagen.
/Martina & Nora ;)

Me sa...

Mumma! Det var MUMMA! Tack för bra recept. God Jul