fredag 6 februari 2009

Veckans höjdpunkt: Friterad banan med glass

Min bror har av någon anledning seriösa problem med att bjuda in mig.
Det ska vara så fint och uppstyrt allting tror han, som om jag vore Årets kock eller nåt, så alla andra får komma men inte jag. Hur rättvist är det? Alltså gjorde jag och svägerskan en kupp och stod redan i deras kök med middagen i ugnen när han kom hem från jobbet igår. Barn och "delikatesskänsliga" svägerskor röstar för enkel mat utan för mycket krusiduller, så vi höll det hela simpelt men rustikt.

En fet Bjärekyckling stektes i ugnen vilandes på skivor av citron, insmord med smör och salvia och omgiven av hela vitlökar, morötter, fänkål och steklökar, badandes i vitt vin. Potatispuré till det (något klistrig för min smak, men mitt i alltihop skulle deras fina ungar läggas och då blir det ju som det blir) samt en sås gjord på skyn och lite grädde. Till förrätt en enkel sallad med riven mozzarella, avokado, senapsdressing och stora krutonger av rågbröd som simmat sig krispiga i rapsolja och vitlök.

Godast var dock inte något av mina bidrag till middagen, utan broderns genidrag:
Friterade bananer med glass.
Jag ÄLSKAR friterade bananer med glass. Jag kan banne mig gå på kinakrog och tvinga i mig allsköns skabbigheter bra för att få äta dem efteråt. Igår fick jag för första gången (men inte sista) skönja beviset på att de inte nödvändigtvis måste föregås av Bi' me' lö:

Friterade bananer med glass

1 pkt frityrsmetmix (ska finnas i vanliga mataffärer)
eventuellt 1/2 dl socker
2-4 bananer (beroende på craving)
1/2 liter olja att fritera i, t ex raps
Glass
Ljus sirap, eller pannkakssirap

Blanda ihop frityrsmaten enligt anvisningarna på förpackningen. Man kan givetvis göra egen - det är enkelt - men att köpa färdig är ju trots allt ännu enklare. Söta smeten med lite socker om den är osötad, det blir mycket godare. Hetta upp oljan i en kastrull till ca 180 grader, eller kolla med en ljus brödbit; den ska bli gyllenbrun ganska snabbt men inte svart. Skär bananerna i fyra delar; en gång på mitten, och varje halva en gång på längden. Doppa dem i frityrsmeten och släpp försiktigt ner i oljan, bara ett fåtal i taget. Lyft ur med en hålslev när de är gyllene och frasiga och låt rinna av snabbt på hushållspapper. Lägg upp två var (minst!), häll över sirap och servera varma med vaniljglass. Visst - röd velour, mörk panel, lampetter och draktavlor ingår inte, men smaken är bannemig densamma. Jag dreglar bara jag tänker på det.

13 kommentarer:

Rebecca sa...

Du låter som min ömma moder. Hon köpte en fritös bara för att kunna göra friterade bananer (och äkta pommes som hon äter bearnaisesås till).

Pytte/Eleonora sa...

Rebecca - jag tror att jag och din moder skulle komma MYCKET bra överens.

Rebecca sa...

Jo, det låter så. Hon äter det hon tycker om (b-sås, friterad banan, semlor, knäckebröd, skumtomtar & ferraribilar) och vet inte skillnaden mellan kalori och protein. Däremot tränar hon som en dåre, vilket gör att summan av kardemumman blir världens snyggaste 50-åring.

Pytte/Eleonora sa...

Åh. Jag är med henne på allt utom träningen!

Anna sa...

hundraåttio grader kanske? Annars får man nog vänta länge på att bananerna ska bli färdiga?

Pytte/Eleonora sa...

Oooops... Självklart!

Anonym sa...

Pytte, jag bockar och bugar och tackar allra hjärligast för en utsökt kupp och fantastisk middag. Till er alla där ute måste jag intyga att middagens alla delar var overkligt utsökta och jag gillade den något klistriga konsistensen på purén!

Fram för mer kuppande!

Pytte/Eleonora sa...

Svägerskan - tack ska DU ha!!!

Annika sa...

Alltsamman låter hur gott som helst!
Friterad banan är gudomligt, det har jag nog inte ätit på 20 år...tack för tipset!

Fröken Dill sa...

Kul med friterade kina-krogs-bananer! Jag har ett rätt speciellt minne av sådana. Som 16-åring var jag för första gången själv på krogen med en kille (dessutom någon som jag DÅ tyckte var extremt intressant). Vi åt bara friterade bananer och lyckades dessutom beställa in vin vilket kändes väldigt spännande!
Många lördagshälsningar från fröken Dill

Pytte/Eleonora sa...

Annika & Fröken Dill - visst är bananerna fulla av minnen? Fina, goda minnen med sirap på.

Anonym sa...

Ett sneaktips om man inte orkar med hela friteringsbiten är att värma bananer (lagom stora och tunna bitar) i ljus sirap i stekpannan. Lite vaniljglass till detta är nästan lika bra som originalrätten och går snabbare att svänga ihop!

Pytte/Eleonora sa...

Svägerskan: Ditt tips får trösta mig nästa gång jag är ledsen över att det inte finns frityrsmetmix i min affär och jag inte orkar göra egen. Det var inte alls roligt sist jag fick cravings (dagen efter att jag fått dem hos er!), inte roligt alls.