söndag 2 november 2008

Rostade kastanjer och Irish - det blir bara inte bättre.

Helgen har varit en matmässig succé. På två dagar har mina underbara svärföräldrar hunnit servera mig snittar med anklevermousse och stenbitsröra, ljuvligt bubblande champagne, saffransackompanjerad piggvar, äppelkaka på de egna äpplena med konjaksspetsad vaniljglass, lammkotletter med ursprung i grannens hage precis utanför gästrumsfönstret, citron- och honungsrostade rotfrukter, fantastiska viner, underbara ostar med hemgjord äppelchutney till... Att jag ens kan gå är ett under. Och ni som såg mitt längtande inlägg om konjakskaffe - jag fick dessutom göra mig en riktigt god Irish coffee. Jag blev så lycklig.
Och kastanjerna. Åh.
Det är ju så ABSURT gott! Ni som aldrig provat - passa på nu under hösten när det är säsong för bövelen, det är en order! Så enkelt, så ljuvligt, och något man helt enkelt bara SKA äta varje höst.

Rostade kastanjer
Inhandla ett stort gäng kastanjer (importerade - de svenska kan man inte äta). Sätt ugnen på 225 grader. Häll ett tjockt lager grovsalt i botten av en form. Skär ett kryss i toppen av kastanjerna - annars exploderar nämligen de små liven i ugnen och det är ju mindre kul. Ställ kastanjerna stadigt i saltet och rosta dem i 25-30 minuter - de ska gå lätt att skala och vara mjuka inuti. Servera dem direkt ur formen; saltet håller värmen extra bra. Glöm inte att man också ska skala bort det lite luddiga innerskalet. Avnjut med salt och riktigt smör. Ta en Irish efteråt och minns varför hösten är den absolut bästa årstiden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Herremilde. Vilka svärföräldrar.