måndag 10 november 2008

Tävling! Vilket är ditt bästa köksredskap?

Joråsörrusatte, här har du något att bita i! För att piffa upp ännu en måndag brassar vi på med en riktigt bra tävling. Och den här gången är det inte vilket pris som helst som står på spel, utan mitt favoritredskap. En riktigt bra grej. Oumbärlig för den smartlate fuskaren, den kolhydratsbannande pastaälskaren och den stressade piffälskaren. Min favorit i köket, och du kan vinna den aaaaaalldeles gratis. Är inte livet underbart. Med en julienneskärare gör du smala strimlor av t ex morot, gurka eller zucchini och kokar, wokar eller äter råa. Var dumsnäll och ge bort den i julklapp eller smartego och behåll den själv.

Inte mindre än 3 julienneskärare från Peel Appeal finns att vinna. Som vanligt kommer jag själv att vara enväldig domare i tävlingen; mutningar och fjäsk kan absolut ge resultat men tävlingsfrågan måste ändå besvaras. Tävlingen avslutas söndag 16 november och vinnarna utnämns här på Pyttes måndagen 17 november.

Tävlingsfråga:
Vilket är ditt bästa köksredskap?

Berätta vilken pryl du använder mest, helst, eller på smartast sätt. Eller har du rentav ett förslag på något du behöver men som ännu inte finns? Mitt favoritredskap känner ni ju redan till - jag använder den allra helst till att göra nyttig grönsaksspaghetti, och lagar en god sås till. Mums.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Kniven.

Den är vass.

Anonym sa...

Asså det här är lite konstigt, för jag bakar i princip aldrig (skulle ha kunnat skriva AV princip aldrig, men det hade jag fått förklara till döddagar så jag hoppar det), men jag säger slickepotten.

Motiveringar:

1. Namnet. Det är ju sjukt roligt. Slickepott. Slicke-pott. Ni hör ju själva.

2. Den är ju förbannat effektiv. Jag var utan en en gång när jag hade fått för mig att göra sockerkaka, och jag blev helt irriterad och det slutade med att jag sköljde bort hälften av smeten i ren protest. Tunn kaka blev det (men ganska god).

3. Bebisar älskar att tugga på dem. Underhåller en åttamånaders i evigheter. Räddar vilken vuxenmiddag som helst. Det är tungt. Allt som underlättar för bebisföräldrar att dricka vin i lugn och ro förtjänar att höjas till skyarna.

Slickepotten - for change.

Anonym sa...

Osthyveln!

Varför? För jag HATAR potatisskalare. Dessa svårhanterliga, sönderrostade, vingliga små ting som hellre hyvlar människorskin än potatsiskal. Vet ni hur snabbt det går att skala en morot eller potatis med en osthyvel? Jag gör det alltid, och folk skrattar alltid åt mig, men sen står de där själva - och skalar mango, potatis, morot, gurka etc etc - med OSTHYVELN.

Osthyvel - Potatisskalare 1-0

Ps man kan med fördel göra grönsaksspagetti med osthyveln - men det betyder INTE att jag inte är intresserad av priset i den här tävlingen...

Anonym sa...

Räknas Diskmaskinen till köksredskap?

Jag fullkomligt hatar att diska och utan Diskmaskinen skulle det inte bli så mycket mat lagat här hemma. Om vi nu inte skulle äta på miljöovänliga papptallrikar. Eller shoppa nytt porslin hela tiden. Eller ha en heltidsanställd diskare.

Länge leve DISKMASKINEN!

Och räknas inte Diskmaskinen, gillar jag också pepparkaksformarna skarpt.

Anonym sa...

Burköppnaren!

Ovärderlig för svaga eller halkiga händer.

Och jag menar inte en konservburksöppnare. Nej, det här är en ärvd sak som min mamma fick av min morbror när hon flyttade hemifrån.

Man sätter den som en tång runt burklocket och vrider, vips så är den mest envisa burk öppen. Den har liksom olika nivåer så den klarar burkar i flera olika storlekar.

Ovärderlig, vet inte om de ens finns längre, min har ett brunt plast handtag men jag älskar den ändå!

Anonym sa...

En riktigt gedigen glasskopa! Ingen skit i plast alltså.

Anonym sa...

Utan tvekan min kära träslev! Varje morgon lagar jag en underbar gröt till frukost och i över 5 år har jag använt samma slev varje dag! Det är helt enkelt en bit av mitt liv.

Anonym sa...

Måste givetvis hålla med om att kniven är det bästa redskapet i köket men om man går vidare ifrån de uppenbara redskapen måste jag åter igen slå ett slag för min wrapmaster. Helt plötsligt fungerar den där jävla plasten som den ska.

Pytte/Eleonora sa...

Prylbögen - som signerat tidigare reklam för Wrapmastern med "johan" - jag vill bara att du ska veta hur nära jag var att köpa en på mässan i helgen. SÅ nära var jag. jag var också nära att köpa sådant där pulver man häller på en bit aluminiumfolie i vatten och tvättar smycken i. Inget av dem fick jag med mig hem. Jag tror att jag kände att båda var lika bra för att vara sanna. Solen bränns ju, som bekant. Men ack, jag ångrar mig idag!

Anonym sa...

Jag har köpt dunderbra rivjärn på IKEA - de heter IKEA charm. Utan dem hade nog mina knogar inte överlevt - ajajaj. Bra Rivjärn är verklgen A och O i köket, tycker jag för matlagning ska ju vara kul och inte göra ont!

Hoppas jag vinner eftersom jag vill vara dumsnäll och ge Peel Appealen till min mamma som trots decennier i köket inte tar 20 minuter på sig för att skala en morot.

Anonym sa...

Mina favoritsaker verierar efter årstiden. Så just nu i vinter/jultider så måste jag säga zestjärnet. Jag älskar att göra sina torkade apelsiner och lime. Sen använder jag den mycket till matlagningen, lite apelsin eller citronskal i kakan gör underverk!

Jag hoppas att jag vinner för så ska jag ge den till min sambo i gissningsjulklapp. Oj oj va han ska få gissa innan han kommer på den!!!

Anonym sa...

Tveklöst mina händer. De har varit mina främsta verktyg när jag överraskat min älskade med fantasifulla njutstunder och spännande gourmetexplosioner. Taktfullt och långsamt har jag smekt fram skapelse efter skapelse som formligen smält i våra munhålor, läckerbitar som inspirerats av kreativa idéer från matbloggar som denna.

Jag vore verkligen helt naken utan mina händer.

Anonym sa...

Matberedare, man kan göra så fantastikt mycket med en sån. Riva grönsaker, goda såser och soppor. Kikärtsbiffar, skagenröra. Ja använder min så ofta jag kan!!!

Anonym sa...

Mixern!

Den fixar soppor och puréer till middag, milkshakes och smothies till efterrätt samt daquiries till kvällen.

Dessutom är det så roligt att slänga ned en massa saker och se hur knivbladen förvanldar upp de enskilda ingredienserna till en jämn smet. Om det inte vore ett tecken på barnslighet skulle jag kanske kunna tänka mig att erkänna att det hänt att jag mixat bara för mixandets skull.

Anonym sa...

Jag drömmer om en mandolin som INTE kommer vare sig från TV-shop eller någon mässa.

Trots att jag vet att allt man köper där är skräp blir jag så fascinerad varje gång jag ser vad man kan göra med en mandolin att jag slår till. Alltid med förhoppning om att jag den här gången ska ha hittat den ultimata mandolinen. När jag sen kommer hem och börjar riva/skiva hamnar de alltid längst in i skåpet och jag lovar mig själv att aldrig mer köpa grisen i säcken.

Som du förstår kan jag inte motstå frestelsen att få testa en julienneskärare som verkar helt underbar.