onsdag 26 augusti 2009

Pappardelle med grillad paprika, pesto, vitlök och chili

Inte världens bästa bild, men en sjuhelsikes god pasta. Jag är ingen vego-lover, men här saknar jag faktiskt ingen form av kött. Min ständige bordskamrat mumlade något om kräftstjärtar, men då rynkade jag föraktfullt på näsan och förärade honom en ljudlig fnysning.

Jag vet att ni är några stycken som ofta lagar den där tryffelpastan med svamp och bacon och grämer er över att tryffelpastan inte går att hitta just nu - prova den här så länge!

Grilla paprika själv om du ids; jag hade en fin burk marinerade rackare från Matric vilket sparade mig både tid och möda. Den goda pappardellen kom från samma märke, upptäckte jag. Parmesan hade vi inte hemma, men det bör man överösa den lilla älsklingen med. Kanske lite rostade pinjenötter också om man har.

Pasta med grillad paprika, pesto, vitlök och chili

2 personer

Man går en smula på känn beroende på vad man har för grejer, men så här på ett ungefär:

Koka 2 portioner pasta, helst pappardelle, fettuccine eller hederlig spaghetti . Al dente, var noga med det! Leta rätt på en påse vitlöksstänger i butiken, de är ganska vanliga numera. Finns oftast på Ica i alla fall. Hittar du inte så ta en rejäl vitlöksklyfta. Skiva 6-7 stänger (eller den rejäla vitlöksklyftan) och en halv pepparfrukt; välj färg efter smak men röd funkar alltid. Vill du ha extra hetta kärnar du inte ur den innan du skivar. Hetta upp en matsked olivolja eller två i en panna och fräs försiktigt vitlök och chili tills de mjuknat något. På med ungefär två matskedar god pesto (japp, fram med burken bara, hemgjort behövs inte). 2-3 grillade paprikor i bitar (har du en burk med sådana där lite mindre bitar, från Zeta till exempel, så kan jag tänka mig att en halv till en burk är lagom). Fräs kort och ta av pannan från värmen. Sedan kommer det smaskiga, nämligen 1/2 - 1 deciliter fet crème fraiche. Peppar på det. Skulle såsen skära sig gör det ingenting, det är jättegott ändå. Vänd ner pastan ordentligt i såsen. Lööövely.

2 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Huj, pastan såg vansinnigt god ut!! :P

Pytte/Eleonora sa...

Det var den. Jag längtar efter den lite grann.