måndag 24 augusti 2009

Tortillachips med vitlöksost före maten

Jag älskar ost. Jag älskar att dippa grejer. Jag älskar krämiga grejer på krispiga grejer. Jag älskar vitlök. Jag älskar tilltugg. Jag älskar att äta innan maten är klar. Jag älskar att bjuda andra på grejer att äta innan maten är klar.

Det blir med andra ord alla rätt för det är lilla påhittet som åkte fram innan den stora kycklingen och rotfrukterna behagat steka färdigt i ugnen i fredags. Ni kanske har missat när jag tidigare hyllat den knaperstekta tortillan som underlag för godsaker? Refresh your memory genast, här finns en guldgruva!

Bilden illustrerar i all enkelhet hur jag skurit små simpla tortillabröd i snibbar, stekt dem på medelvärme i olivolja tills de blir gyllenbruna och krispiga, kryddat med svartpeppar och flingsalt och serverat till en färdigköpt mjuk vitlöksost, en sån där hoprullad variant ni vet. Satsa på en riktigt god; de är aldrig särskilt dyra ändå. Andra sorters dessertostar funkar förstås också jättebra, men det här blir liksom ett alldeles lagom opretentiöst före-maten-snacks.

3 kommentarer:

Annika sa...

Det låter precis hur gott som helst.

Pytte/Eleonora sa...

Det var SMASKENS, ha ha!

Anonym sa...

Det är sjuuukt gott! Lätt värt att prova.