onsdag 11 februari 2009

Musslor. För det är du värd.

Japp, det är en hit. Jag presenterar stolt en gryta full av hälsa, en mustig allt-i-ett-skapelse lika lämplig att förära de tjusigaste av festgäster som din dammiga gamla bättre hälft. Nyttigt, värmande och vackert.

De sålde färska Kravmärkta musslor för 29.90 kronor nätet på min Ica - rena skampriset - så huvudråvaran var given. I med en massa rotfrukter, lite saffran, färskpressad apelsin och en skvätt matlagningsgrädde, och en ny favorit var född.

Musselsoppa med saffran, apelsin och rotfrukter

1 nät musslor
400 g rotfrukter - jag tog en stor palsternacka, två små morötter och en bit rotselleri)
15 cm purjolök
2 klyftor vitlök
Olivolja
0,25 g saffran (1/2 paket; saffranälskare kan ta ett helt men jag tycker om när saffransmaken inte dominerar hela rätten)
1 msk chiliflakes (eller en liten bit färsk, finhackad)
1 apelsin
2 msk ekologisk lantbuljong (Renée Voltaires - burken kan kännas dyr, men är väl värd att prova!)
6 dl vatten
2 dl matlagningsgrädde

Börja med att förbereda musslorna: skrubba dem och dra bort skägget. Knacka öppna musslor lätt mot en hård yta; om de inte stänger sig ska du slänga dem. Släng även alla trasiga musslor. Skala rotfrukterna och skär dem i små tärningar. Skiva vitlök och purjolök tunt och fräs dem mjuka i lite olivolja, utan att de tar färg. Använd en gryta eller en stor panna du har lock till. I med rotfrukterna, chiliflakes och saffran. Fräs en kort stund till. Pressa över saften från apelsinen, häll på vatten och buljong och låt sjuda tills grönsakerna mjuknat något, ca 5-8 minuter. I med grädden och låt koka ihop ett par minuter till. Smaka av med svartpeppar och eventuellt en gnutta salt. I med musslorna, och på med locket. Du behöver inte röra om; musslorna ångkokas färdiga så länge du har lock på grytan. Efter bara någon minut eller två ska musslorna ha öppnat sig (släng alla som inte gjort det), och härligheten är redo att serveras som den är, eller allra helst med en bit gott bröd. Systers och svågers hund Blanca var dock något skeptisk.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fattar inte grejjen. Alla ba "ååååååååå vad gott det var, vilken sås, vilken perfekt touch av saffran och man känner verkligen apelsinen och vitlöken." och "Musslorna var ljuuuuuvliga!" och "Kan man äta den här? och "Jag vill ha en till mussla!" och "Ta inte den där, den har jag spanat in!" Inte nog med att jag var tvungen att ligga bredvid och glo på när alla sörplade i sig den där sörjan, jag var tvungen att lyssna till Lillans tjat om hur gott det till Alex sen när vi kom hem. Bah. Vem vill ha musslor? Jag vill ha en pocketbok att tugga på, eller en gammal skosula.

Anonym sa...

...om det inte framgick.

Anonym sa...

Lantbuljongen, är den så mycket bättre än annan pulverbuljong? Har faktiskt köpt den i present men inte testat den själv. Bör jag? Måste jag rentav?

Pytte/Eleonora sa...

Blanca - nästa gång du kommer ska jag byta ut musslorna mot gammal sula eller en riktigt bra bok, och så ska vi se om du inte gillar rätten lite bättre.

Annie - alltså, jag har i ärlighetens namn inte ens testat andra pulverbuljonger (jag är en sån där som har 40 olika flaskfonder i kylen), så visst, det finns säkert andra, lika bra eller bättre burkar. Men den här var helt eko och väldigt god, vilket ju ger två plus i kanten. Om du redan har en hemma så bör du testa den - ja, du rentav måste. Berätta vad du tyckte!

Livet på den mörka sidan sa...

Jag gjorde musselsoppa igår .Så god att alla borde kyssa marken där jag går. Vilket de givevis inte gör. Otacksamma jävlar . Ska testa buljongen du skrev om

Pytte/Eleonora sa...

Lyxpiraya - det förekommer överlag alldeles för lite mark-kyssande tycker jag. Det är ett klart underskattat sätt att visa (oss) sin uppskattning.

Mikkan sa...

Jag har testat andra ekologiska pulverbuljonger och Renées är dem alla överlägsen i smak helt klart! :)