onsdag 18 augusti 2010

Lilla laxen på 15 minuter

Ska man blogga ofta (jag FÖRSÖKER i alla fall. Just nu. Cred till mig.) kan det inte alltid vara så förbannat spännande, faktiskt.
Igår blev det en god lax med wokade grönsaker; inget speciellt med det men man kan alltid bära med sig att en skinnfri laxfilé alltid blir grymt bra när den får ligga i 12 minuter i 200 grader. Pensla på något gott först - jag blandade 1 msk sweet chili med 1 msk japansk soja, salt och peppar) så är det liksom klart sen (den skinnfria laxen har du först placerat på lite olja i en ugnssäker form). Under tiden laxen står i ugnen fräser du lite fräscht grönt (här lite spetskål, röd paprika, purjolök, vitlök och strimlad morot) i olivolja och duttar mot slutet på 1 tsk sesamolja och 1 msk fisksås, om du känner för det. Middag på en kvart!

2 kommentarer:

Ewa sa...

Idag gjorde jag lax i ugn som du beskriver här (fast penslad med en skvätt teriyakisås och med lite flingsalt). Första gången som den inte blev torr. Tack för instruktioner för att få lax god i ugn! Tack! Tack! :)

Pytte/Eleonora sa...

Ewa - vad glad jag blir att du skriver och rapporterar! Visst är det ett klockrent knep?! Lax blir så väldigt mycket godare från och med nu!