torsdag 4 juni 2009

En förolämpad bloggares ilskna svada

Jag har tidigare förolämpats med erbjudanden om "samarbeten" i egenskap av bloggare. Jag förväntas då testa produkter och skriva om dem - rent objektivt givetvis - här på Pyttes. Vad erbjuds jag då i gentjänst (det beskrivs ju trots allt som ett samarbete, och jag gillar i regel samarbeten) för min reklam? Tja, att testa produkten tidigt, förstås. Gratis. Whohooo!

Hörni. Att få produkter hemskickade gratis och franko för att jag förhoppningsvis ska testa dem och skriva vad jag tycker - gärna. Att ta för givet att jag ska göra det - knappast. Att erbjuda mig ett "samarbete" för att jag ska känna mig viktig på något sätt - allvarligt talat. Anlita en pr-konsult. En bra alltså. Kom igen, det är värt det.

Igår fick jag ett mail från en tjänst som erbjuder prenumerationer på veckomenyer med färdiga matkassar och recept. Ingen ny tjänst - det finns flera liknande redan - men här hade man minsann tänkt till och ville ha sig lite pr på nätet. I utskicket (som hade ämnesraden "Jag läste din blogg!") stod det bland annat så här:

"Jag har även tittat igenom din blogg och tror mig ha en idé som du kan komma att gilla. Kanske till och med uppskatta riktigt mycket."

Jag fick det fantastiska erbjudandet om ett samarbete där jag skulle prova och skriva om tjänsten - rent objektivt givetvis - få bildmaterial och en rabattkod att lägga upp så att mina läsare kan köpa tjänsten lite billigare (YES alltså), ett formulär som hjälper mina läsare att ansluta sig till deras digitala brevkurs i näringslära (vad gör jag inte för mina läsare) och allt för bara 499 kronor i veckan istället för 759. Eller ja, 629 kronor som man i ärlighetens namn erbjuder tjänsten för på hemsidan just nu (inget om det i mitt mail förstås).

Så vad får jag för detta "samarbete"? Förutom alla dessa fantastiska länkar och formulär kopplade till företagets hemsida? 130 kronor i rabatt på tjänsten. Man påstår sig ha läst min blogg, kommit fram till att jag borde "gilla. Kanske till och med uppskatta riktigt mycket" att slippa göra egna recept i fortsättningen, slippa tänka ut mina egna middagar, slippa handla och få allt levererat till dörren. Jag och de andra tre som tydligen lever i mitt hushåll. Man har kommit fram till att jag borde uppskatta det så mycket att jag vill betala en femhunka i veckan för det. Jag har en känsla av att man faktiskt inte alls läst min blogg, som utlovat.

Kära företag för vilket jag inte tänker göra reklam här - jag vet inte riktigt vad jag ska blogga om ifall ni förser mig med era matvaror och recept. Jag tror inte att mina läsare föredrar ert recept på kycklingwok med frysgrönsaker framför de jag själv anstränger mig för att lägga ut. Då skulle de liksom inte hänga här. Och kom igen, om jag nu hade låtit mig mutas - jag vet att jag inte är någon Blondinbella, men 130 spänn i rabatt?

Nej, jag gillar det inte. Jag uppskattar det inte riktigt mycket alls, faktiskt. Men tack ändå.

19 kommentarer:

Julia sa...

Haha! Jag förstår inte hur du INTE kunde nappa på detta finfina erbjudande? Jössses... ibland blir man bra trött.

Tack för en bra blogg, Pytte!! (utan dåliga "samarbeten")

Rebecca sa...

Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv.

Patrik sa...

jag tror det kallas SPAM

pipopp sa...

Att göra reklam gratis för produkter och tjänster vars bakgrund, policy eller produktionsmetoder man vet nada om känns lite sådär.

Jag tänker ofta på det i matbloggsvärlden. Det är så tydligt när Läkerol, Santa Maria eller valfri storproducent gjort ett bloggutskick. Inom ett par dagar regnar det lovord - aldrig något kritiskt. Det enda "seriösa" jag sett på sistone var Rebeccka (tror jag) som tyckte det var bättre att köpa färsk mango än B&J's mangosorbet. Min egen reaktion blir rätt anti.
Eller gå på ett event för en köttproducent som dagen efter kritiseras för dålig djurhållning - det kan kanske ge lite dålig smak i munnen.

Själv var jag för många år sedan väldigt köpt av ett av våra bryggerier. De bjöd på så många kalas, var så hjälpsamma med att låna ut saker och stöttade på alla möjliga vis. Klart att vi köpte deras produkter sedan. Det blev aldrig någon ärlig chans för andra ölproducenter.

Lockelsen är lätt att förstå - vem vill inte vara först med något bra? Att få roliga nyheter i brevlådan är kul. Men man får nog fundera lite på den egna etiken och trovärdigheten.

Så tänker jag denna präktiga dag.
Ge mig ett bra erbjudande så kanske jag ändrar åsikter! ;-D

Annika sa...

Tack för detta!
jag blev själv fullkomligt ställd när detta damp ned i inboxen igår. Idiotiskt att ernjuda detta till oss matbloggare. varför skulle vi vilja ha deras recept och deras bilder? Och som sagt - ingen vidare urskiljning heller. Mat för fyra portioner till er, ett tvåpersonershushåll, eller till oss, som är sex personer. Pinsamt.
Skall bli intressant att se om det är någon som över huvud taget nappar!?

Maria sa...

Jag tycker du ska tala om vilket företaget var. Det blir ju inte gratisreklam för dem, tvärtom.

Genom att inte nämna vilket företag det är drabbar kritiken hela ''branschen'', dvs även dem som inte har med det taffliga förslaget att göra.

Patrik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Patrik sa...

se det som ett tecken på att ni är framgångsrika, upphöjda, obeskrivligt fantastiska bloggare

jag behöver aldrig ta ställning till såna erbjudanden

Pytte sa...

Julia och Rebecca - tack!!!

Patrik - jag höll på att skriva Spam som etikett faktiskt, men visste inte riktigt vad konsekvenserna kunde bli... Och med min placering på listorna förvånar det mig verkligen att jag alls får dessa erbjudanden. Kanske verkar jag lättpåverkad?

pipopp - jag skriver ofta om produkter och tjänster utan att veta så mycket om bakgrund, policy eller produktionsmetoder är jag rädd; ibland räcker det med att en pryl är rolig eller en matvara god eller äcklig för att jag ska vilja yttra mig om den. Jag försöker inte ge sken av att vara nitisk slav under etiska regler för journalister heller, och vad gäller min trovärdighet kan jag bara hoppas att mina eventuella läsare litar på att jag säger vad jag verkligen tycker - oavsett hur produkten eller tjänsten dykt upp i mitt medvetande. Jag skäms inte alls för att säga att jag sitter i the receiving end av pr och allra oftast uppskattar bekvämligheten i det, men jag gillar inte att bli förolämpad och idiotförklarad. Sen kan man säga vad man vill om min trovärdighet!

Annika - exakt. Jag blir också förvånad om någon nappar - om det var gratis hade några kanske gjort det, men jag är högst skeptisk till att en matbloggare skulle finna det särskilt intressant ens då.

Maria - nej, det tänker jag inte. Och jag dissar inte företaget eller dess idé - jag är övertygad om att det finns massor av stressade familjer som verkligen behöver och uppskattar den här tjänsten - jag dissar "erbjudandet" jag fått som bloggare med hänvisning till att man läst min blogg och är övertygad om att jag skulle uppskatta det riktigt mycket. Jag tror knappast att hela branschen drabbas av min kritik som du skriver (men jag blir lite smickrad att du tror det...), men om hela branschen skulle ta åt sig på så sätt att de tänker efter innan de skickar ut taffliga, förolämpande förslag om "samarbeten" till mig i fortsättningen så skulle det faktiskt vara helt okej med mig.

Tack för era reaktioner allihop, jätteroligt att ni läser och tycker!

pipopp sa...

Just, Pytte, du har ju tänkt på vad du ska skriva om för produkter - du måste tycka att de är tillräckligt kul eller bra!Inte förbehållslöst skriva om vad som helst, bara för att en främling säger så.
Det behöver ju inte vara svårare än så. :-)

Jag var inte ute efter en doktorsavhandling. Tyvärr är min penna inte lika flyhänt som andras, det låter lite yxigt ibland, ser jag en bra stund efteråt.

Vad jag mest undrar över (hos andra matbloggare än dig) är de meningslösa inläggen om nya, tråkiga produkter helt utan knorr eller eftertanke hos den som skriver.
Å andra sidan kanske någon annan läsare får precis vad han eller hon vill ha ....

Rebecca sa...

Pia: Jag får hem ganska mkt grejer, och jag är en ganska hård kritiker. Det är med andra ord oftare jag sågar än hyllar. Framförallt bröd är något jag kritiserar för jag anser det som ett sätt att påverka. Visserligen är det reklam för företag, men om man kan förändra till det bättre tycker jag det kan vara positivt.

Pytte sa...

pipopp - jag är med dig, tro inte annat! Det blir jättetrist när man läser om nyheter där bloggaren pliktskyldigt rapar upp valda delar ur pressmeddelandet och kanske knappt ens har smakat eller testat. Som en liten soldat eller nåt. Men som du säger, vissa nöjer ju sig med det! Lite som att läsa Icas reklamblad, ha ha.

Rebecca - jag beundrar dig för dina ambitioner. Jag är oftast för lat för att försöka påverka eller förändra något eller ens tycka särskilt mycket, men här har jag ju tydligen lyckats väcka både en och annan åsikt. Roligt!

Rebecca sa...

Pytte, jag fick nyss en kommentar från Gogreens kock Ankan angåenden dissen av deras lavendelfrömix. Så nog kan vi bloggare påverka. Men ibland har man varken ork eller tid...

Christian sa...

Bravo!

Själv fick jag det här nyligen. Har fortfarande inte riktigt listat ut vad det handlar om. "Fraspaket" liksom! Ämnesraden var "Vi gillar din blogg!". Jag nappade inte.

"För ett tag sedan skickade vi ett erbjudande till dig om att få testa en helt ny mobiltjänst som heter XXX. XXX är en språktjänst i mobilen och är perfekt för dig som studerar, är ute och reser eller för dig som vill lära sig ett nytt språk.

Eftersom vi gillar din blogg, vill vi gärna att du är en av de första som testar den här tjänsten. Dessutom har vi en tävling där du kan vinna en Iphone touch 8GB och även få din röst inspelad och distribuerad till hundratals mobiler runt om i landet!

Bloggare från fyra olika kategorier är inbjudna att delta i tävlingen, och i varje kategori utses en vinnare som får möjlighet att spela in 40 fraser om valfritt område till XXX. Vem som helst kommer därefter att kunna ladda ner ditt unika fraspaket och vinner gör den bloggare som i varje kategori lyckats tipsa flest personer. Och som ett bonuspris delar vi då dessutom ut en iPhone Touch 8 GB till den bloggare som lyckats tipsa flest personer. Vi hoppas att din blogg får mycket trafik härifrån!

För att vinna gäller det att tipsa så många som möjligt om din personliga XXX-code. Du kommer att kunna följa hur det går för dina konkurrenter på (sajten) som uppdateras dagligen och där du även kan se din bloggs aktuella ställning.

Om du vill vara med, se till att tipsa om din XXX-kod YYY. För att själv testa tjänsten gratis, skicka ett sms till 12345.

Ditt content på XXX behöver inte vara ett utländskt språk; det kanske i stället är fraser om hur namnen på olika modeskapare uttalas rätt? Det kanske är fraser för den inbitne mountainbike-åkaren? Eller varför inte ett paket med olika blogg- eller teknikfraser?"

Pytte sa...

Christian - öh... öh... va?! Finns det något fraspaket man kan ladda ner som förklarar ditt erbjudande så att man begriper det? Hjälp!

Ka sa...

Fick exakt samma meddelande jag med. Pinsamt.. Aldrig skulle jag vilja slippa tänka på vad jag skulle laga, inte en chans. Det är ju precis det jag älskar att göra! Vad skulle jag annars ha min blogg för?!

Kalasgott sa...

Fick exakt samma meddelande jag med. Pinsamt.. Aldrig skulle jag vilja slippa tänka på vad jag skulle laga, inte en chans. Det är ju precis det jag älskar att göra! Vad skulle jag annars ha min blogg för?!

Fröken Dill sa...

Oj, jag får i stort sett aldrig några erbjudanden, men det ska jag tydligen vara mer än nöjd med. Verkar vidrigt!

Hälsar fröken Dill

Lillan sa...

Kan det möjligtvis handla om Linasmatkasse.se ...? Fler har reagerat, om man läser kommentarerna till artikeln i Dagens Media:

http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=239760