lördag 22 januari 2011

Suisse Deluxe till damerna


Jag fick igår kväll den stora äran att laga mat till Kajsa och Anna. De är två damer tillhörande min absoluta favoritsort av gäster, nämligen Matglada Vänner Som Påstår Att De Inte Kan Laga Mat.
Att laga mat åt MVSPADIKLM:are är alldeles förtjusande; det är idel ooohn och aaaahn och imponerade små tillrop och förnöjt mumsande och man kan lura i dem precis vad som helst och de är lika glada och tacksamma ändå.

Så det blev en enkel pasta först med körsbärstomater, vitlök, fin ajvar, ricotta och basilika. Sedan mejade jag ner oss alla fullständigt med den här otroligt fåniga desserten. Bilden gör inte flådet riktig rättvisa men vi var så ivriga att hugga in att jag inte hade hjärta att uppehålla oss med kameran.

För att återskapa vår Suisse Deluxe behöver du:
  • Riktigt god vaniljglass. Kosta på dig.
  • Vispad grädde, en liten skål
  • Lite smält, mörk choklad
  • Några goda chocolate chip cookies, grovt krossade
  • Färska blåbär, en större näve
  • Maränger (jag köpte minimaränger)
  • Eventuellt en Samarin till efter maten
Ta fram glassen ur frysen medan du smälter chokladen och låter den svalna lite. Rör ner den smälta chokladen i den vispade grädden, lite lätt så där, det ska inte blanda sig helt. Ta fram ett par fina glas och bottna med glass, varva sedan chokladrörd grädde, kakkross, blåbär och maränger. Två varv kan du unna dig av allt det goda, fast det blir mastigt. Hoppa över varmrätten kanske? Det är värt det.

4 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Så gott det låter med Suisse Deluxe , det hade jag inte tackat nej till :-)

Erka Perka sa...

Jag älskar suisse - så trösterikt, välbekant och ljuvligt enkelt - men skulle nog haft med det på min shamelist om jag haft någon, det är ju lite "bonnigt" och barnsligt på nåt sätt. Men med en lyxvariant som denna skulle jag inte skämmas för min last. galet gott låter det! :-)

Christer sa...

Precis vad jag skulle behöva nu, en Suisse deluxe, ser vansinnigt gott ut.
När jag ändå är här, en liten detalj.
erngren.om heter numera "nu kokar jag".
Har varit dålig på att marknadsföra namnbytet.
Orkar du får du gärna ändra i dina matglada idoler.
Jag är mycket stolt över att få vara med där ska du veta:)

Pytte/Eleonora sa...

Cupcakesfluffan och Erka Perka - mycket gott och definitivt en dessert att vara stolt över!

Christer - självklart, jag ändrar med en gång!