fredag 21 januari 2011

Apelsinbrûlée, halleluja!

Eftersom det är fredag måste jag ju bjuda på en liten dessert innan jag så att säga går hem från dagen (från mitt skrivbord i köket till soffan i vardagsrummet).
Det var länge sedan min fine bror Linus förärade mig en sån där liten gasolbrännare som man knäckar sockertäcken och sveder (svetsar? Sveddar?) marängtoppar med. Det var jättelänge sedan.
För inte alls så länge sedan (pinsamt nog) provade jag den för första gången, när jag skulle göra en apelsinbrûlée till ett matjobb. Himmel, så gott det blev! Och inte alls så svårt som jag trodde. Prova!
Och hörni, man måste inte ha en brännare. Även om det onekligen är coolare.

Apelsinbrûlée

4-6 stycken, beroende på storlek

3 dl grädde
2 dl mjölk
½ dl strösocker
1 vaniljstång
1 apelsin
6 äggulor

2 msk råsocker

Sätt ugnen på 150 grader. Dela vaniljstången och skrapa ner fröna i en kastrull. Tvätta apelsinen ordentligt och riv skalet grovt, eller använd ett zestjärn. Koka upp vaniljfrön och vaniljstången tillsammans med apelsinskal, grädde, mjölk och socker. Tag av kastrullen från plattan så fort blandningen börjat koka, och sila den. Vispa upp äggulorna så att de blir lite luftigare och vispa sedan ned gräddmjölksblandningen. Ställ sex portionsformar i en form med vatten som når ungefär halvvägs upp på formarna. Grädda i 40 minuter. Blandningen kan fortfarande vara lite lös när du tar ut den, den stelnar i kylen sedan. Låt brûléerna svalna och ställ in dem i kylen till strax före servering. Hit kan du förbereda redan dagen innan om du vill. Sikta över råsocker och bränn av med en liten gasolbrännare, eller låt sockret smälta under noggrann övervakning under grillgallret i ugnen, med öppen lucka, på 250 grader. Servera direkt!

6 kommentarer:

Martina sa...

Härliga formar. Nej, en sådan där brännare är jag tyvärr inte utrustad med :( Dom ser iallafall väldigt goda ut!

Pytte/Eleonora sa...

Martina - ugnen funkar utmärkt!

Lena sa...

När jag ser det där börjar jag (nästan) ångra att jag gav min brännare till min dotter.

Mårtenssons kök sa...

Vi som köpte en brännare förra hösten skäms nästan lite... den har bara fått bränna av en endaste gång stackaren. Undrar om den är sur nu?

charlotta sa...

men hallå, apelsin i CB! varför har jag aldrig provat det?! låter ju alldeles galet gott.

Pytte/Eleonora sa...

Lena - som tur är är de billiga. Önska dig en ny i födelsedagspresent!

Mårtenssons kök - jag tror att den kanske är lite, lite sur men redo att förlåta. Gör en brulée!

Charlotta - det ÄR det!