torsdag 20 januari 2011

Nyttigt fusk är det bästa fusket

Ny tid, nytt liv, och så vidare. Och nyttigt ska det ju vara nu, eller hur? Eller har vi några därute som nyårslovat sig att äta lite mindre sunt? Hmm. Det vore ju faktiskt något. Själv har jag lovat att gå upp minst 15 kilo i år men jag är gravid, så jag ser det som ett trevligt nyårslöfte jag för en gångs skull kommer kunna hålla.
Ni som behöver inspiration till ett hälsosamt liv med regelbundna inslag av ohämmade njutningsorgier (matmässiga då alltså) har i vilket fall hamnat helt rätt. Pyttes is the place for you.

Vi inleder det nya nyttiga livet (eller dagen i alla fall, en sak i taget) med en god lunch. En burk, lite fryst, lite fräscht, und there you go!

Kyckling med grymt god matvetesallad
2 personer + 1 matlåda

2 kycklingfiléer
1 burk matvete (Zetas). Gör egen om du vill, man jag ids liksom inte sånt till lunch
1 röd lök
1 bit gurka
1 avokado
1 granatäpple
Lite blandad sallad

Dressing:

1/2 pressad citron
2 msk olivolja
1 tsk dijonsenap
En liten nypa socker
Salt och peppar (snåla inte)

Värm ugnen till grader. Pensla kycklingfiléerna med lite olivolja och krydda dem med salt och peppar, gärna lite dragon eller någon annan god örtkrydda också om du har. Lägg filéerna i en ugnsfast form och stek dem i ugnen i ca 20 min; innertemperaturen ska bli runt 68 grader. Låt dem vila en stund när de är klara.

Vispa ihop ingredienserna till dressingen och ställ åt sidan. Fixa salladen medan kycklingen står i ugnen:
Skölj matvetet ordentligt i kallt vatten. Sörjan ser riktigt trist ut när den just jobbats ut ur burken, men färdigsköljd har den en piffat upp både utseende och konsistens och är ett gott och nyttigt snabbmatsalternativ till t ex burkbönor (jag har grymt svårt för bönor, och burkbönor i synnerhet).
Hacka rödlöken fint och skölj den i kallt vatten så att den blir lite mildare. Skölj och torka salladen. Halvera och banka/pilla kärnorna ur granatäpplet. Skala och tärna gurkan smått, klyfta avokadon. Vänd samman allt med dressingen och generösa bitar av kyckling. Supergott, mättande och nyttigt!

3 kommentarer:

Lillan sa...

Men det var fan vad fina bilder du får till då! textmässigt hakade jag mest upp mig på ditt nyårslöfte att gå upp 15 kg. Gravid eller inte tycker jag att det var uppfriskande att se.

Pytte/Eleonora sa...

Man tackar! Jag blev av någon udda anledning precis av med mitt Photoshop (min dator håller på att dö en utdragen och plågsam död, en bit i taget) så jag måste hitta nya redigeringsvägar. Kul att det funkar!

Känns skönt att lova att gå upp i vikt faktiskt. Och jag kan också lova att jag gör allt för att nå målet så fort som möjligt, till stor del med hjälp av Plopp och kexchoklad. He he.

Helena mitt i smeten sa...

Det där låter grymt gott! Det ska jag prova.