fredag 11 februari 2011

Sushistund har guld i mund

Kolla, jag har gjort dem själv! I onsdags deltog jag i en Cooking Studio arrangerad av Touch of Taste, där svenske sushikungen Joakim Lundblad drillade oss i makizushi-
skapandets ädla konst. Sushi är ju numera den hälsomedvetne svenskens nya varmkorv; det är nyttig mat även om jag håller med Joakim om att mängden ris på våra prispressande lunchställen tenderar att bli löjligt stor i förhållande till fisken. Små, goda munsbitar ska det vara, inte risklumpar stora som Skogaholmslimpor.

Jag kommer inte att lägga 1000 spaltmeter på sushirecept här; att få till riset är en konstform och jag tror knappast att jag själv skulle lyckas (ni som sitter på bra recepttips, länka gärna!). Men jag måste nog prova, för den här rullen blev så förbannat god att jag tänker på den lite hela tiden. Det är en så kallad futomaki, med riset utanpå, och fyllningen består av lax, gurka och ett slags krämig skagenröra på kräftstjärtar. Utsidan är kryddad med krasse och gräslök. Fina, eller hur? Jag blev väldigt stolt över mig själv, och de hade en rykande åtgång vid det gemensamma avsmakningsbordet. Varför ska det vara så svårt att göra sushiris, så dyrt att köpa riktigt bra och roliga råvaror att använda och så förbannat, förbannat kladdigt?!

Förhoppningsvis finns det någon kompis därute som får för sig att göra en retrofavorit i repris och ha en sushirullarkväll. En sån där kväll där någon ambitiös själ redan fixat perfekt ris och lagt alla ingredienser klara i små skålar, i väntan på lekfulla gäster. Förhoppningsvis blir jag bjuden, så att jag kan ÖVERGLÄNSA VARENDA EN med de här fantastiskt goda rullarna. Ähum.

10 kommentarer:

Lillan sa...

Gud så vackert. Vad du kan!

Älskar också att ett av sökorden är "sukomati" - då vet jag hur jag snabbt hittar tillbaka till det här receptet när jag själv ska baka suhi (kanske i nästa liv?).

Pytte/Eleonora sa...

Lillan - du är så söt. Älskar att du får "futomaki" till "sukomati" och att du ska "baka suhi" - du är så uppenbart stressad men tar dig ändå tid att kommentera. Jag blir alldeles hormonfuktig i ögat av rörelse.

Plommonet sa...

Pytte!
Snällasnälla, kan du inte lägga ut receptet på röran i din futomaki? Jag och en kompis hade sushikväll förra lördagen - hon gjorde vanliga maki och jag gjorde futomaki (fast vi kallar dem insideout:s) men jag hade inget recept alls till min röra, så jag gjorde bara på helt fri hand. Det var jättegott, men det är nååågot som fattas i röran, men jag kommer inte på vad! Hjälp!

Det var förresten min första sushi-making ever, så var inte för kritisk mot utseendet på min rulle. ;P

http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.com/2011/02/sushikvall.html

Christer sa...

Snyggaste blogginlägget jag sett på mycket länge. Alla kategorier.

Pytte/Eleonora sa...

Finaste Plommonet, det var ju Joakim som stod för alla ingredienser; det var så fint och piffigt alltsammans och vi behövde bara välja, kladda, rulla och äta. Jag smakade inte på röran men den innehöll i alla fall kräftstjärtar och majjo, kanske gräslök och förmodligen något med försiktigt sting, kanske sweet chili? Ledsen att jag inte kan hjälpa till mer!

Pytte/Eleonora sa...

Christer - Du är om möjligt ännu snällare än vanligt!

mumsfillibaba sa...

Å, så gott det är! Och roligt att göra själv! Tyvärr måste man ju vara några stycken för att det ska bli lite olika sorter. Pyssligt och kul på en tjejfest kanske?! Vilka mästerverk och vilken rolig kväll!!

yasemin sa...

Synd att det ska vara en konst att göra det. Då drar man sig för att göra det. Fast jag är av tron att om man bara börjar med något så är man halvvägs. :) Men än har jag inte kommit dit vad gäller suchiii.

katja sa...

Jag bakade. Försökte baka i alla fall. Receptet (som är unikt och MITT och som jag är sjukt nöjd över) får du på måndag. Det svider att erkänna, men tror faktiskt att detta är bättre lämpat för en ugn.

Mårtenssons kök sa...

Önskar det var fler här hemma än jag som gillade sushi, då skulle vi minsann oxå göra egna... suck...,

Anki