onsdag 16 februari 2011

Perfekta Moules marinière, äntligen!

I torsdags åt jag riktigt trista musslor på Musslan tillsammans med några av mina systrar. Sega och unkna var de, om än inte så obehagliga att vi skulle våga skicka ut dem (fegt, jag vet), bara tugga i oss så tappert vi kunde. Trots den undermåliga maten och det överförfriskade medelålders sällskapet som vrålade "Ååååååååh SUPA" till snapsarna på bästa studentmanér hade vi väldigt trevligt, som vi alltid har när vi ses. När vi fått i oss det vi förmådde av musslorna fick vi till och med byta bord, för att inte få vrålen och snapsstänken för nära öronen. Sällskapet bredvid oss flyttade genast efter.

Igår bestämde jag mig för att kompensera mig för smakupplevelsen som gick förlorad, och skickade den älskliga maken att köpa musslor. Han gick till Melanders på Dalagatan och kom hem med ett nät sorgligt små musslor med stora tovor av skägg (75 kronor), och vi räknade till inte mindre än 16 avlidna. Jag gnisslade tänder men framhärdade - här skulle lagas en simpel men perfekt Moule marinière! Av det lilla som fanns. Sagt och gjort.

Ni som inte lagat musslor förut men som gillar att äta det ute - snälla, prova det här receptet. Så enkelt, så gott, så nyttigt, så perfekt på alla sätt. Kom igen nu!

När du handlar:
Kolla nätet med musslor innan de slår in det. Det ska inte synas några trasiga musslor, och allt ska lukta friskt av hav och inget annat.

När du kommer hem:
Gå igenom musslorna och kasta de som är öppna men inte stänger sig när du knackar dem lite lätt mot diskbänken. Kasta även trasiga musslor. Om du ska laga musslorna först om någon timme kan du gärna lägga dem i en stor skål med kallt vatten, så kan de släppa ifrån sig ytterligare skräp. Har du inte tid med det skrubbar du bara av dem lite under rinnande kallt vatten. Nu är du redo!

Moules marinière

2 personer

1 nät musslor, genomgångna enligt ovan
3 schalottenlökar, skalade och fint hackade
2 vitlöksklyftor, skalade och fint hackade
1 dl fint skuren persilja + lite extra till servering
2 msk smör
2,5 dl vitt vin
Salt och vitpeppar

Gott bröd

Fräs lök, vitlök och persilja i smöret på medelvärme i en stor gryta eller kastrull till allt är mjukt. Det ska inte ta färg. Häll på vinet och koka upp. Krydda med en nypa vitpeppar och närmare en halv tesked salt. I med de avhällda musslorna, rör om och lägg på locket. Koka i runt 3 minuter eller tills du ser att musslorna öppnat sig ordentligt. Ta av från värmen och lägg upp musslorna i djupa tallrikar, släng de som inte öppnat sig. Är en mussla bara lite, lite öppen och du känner dig osäker - släng hellre än att chansa. Häll den goda buljongen över musslorna och njut genast med ett gott bröd och något kallt i glaset.

13 kommentarer:

Carina sa...

Det här receptet kommer jag att dela med mig av till väl utvalda vänner! Till dem som häpnar över den delen av menyn som säger "havets läckerheter" och dylikt, samtidigt som jag snabbt bläddrar vidare till det vegetariska alternativet eller maträtter där ordet filé ingår. Jag tillhör nämligen skaran: Fega människor som aldrig testat att äta musslor...

Pytte/Eleonora sa...

Carina - du är knappast ensam! Musslor är ju lite udda ting, det är inte direkt konstigt att inte vilja kasta sig över dem. Många tror att färska musslor liknar burkmusslor eller musslor i lag - så är INTE fallet! Jag kan inte äta burkmusslor, det smakar skit, rent ut sagt. Dessutom kan en dålig upplevelse av färska musslor göra att man aldrig mer äter dem, så obehagliga kan de vara. Men gör du dem själv, och enligt receptet, så vet du att du får något schysst, Gillar du inte de här musslorna, då är musslor inget för dig, förmodligen. Våga testa, och rapportera till mig sen!

Lillan sa...

Ibland skickar jag ut dina recept till alla kollegor. Det här var en sån gång. Inte sällan har vi anvjutit en Moules på Bistro Nouveau efter jobbet; nu ska vi se om de små liven vågar laga själva. I know I do!

Pytte/Eleonora sa...

Lillan - i ärlighetens namn, kommer du verkligen våga laga dem? På riktigt? I så fall måste du bjuda mig.

Pytte/Eleonora sa...

Och till Lillans kollegor vill jag bara säga att jag gillar er och förlåt om ni känner er terroriserade med mina recept. När ni blir världens mest framgångsrika företag kan jag blir er huskock.

Ormen sa...

Om du kommer till Karlskrona någongång, gå till Antons och
beställ deras Moules Chévre....
Helt enkelt ljuvlig, en stoor karott
fylld med underbara musslor i en fantastisk sås

Niklas sa...

Åhhh! Min favoriträtt! Jag ska också laga en moules marinere & lägga upp den på bloggen. Tack för inspirationen!

Stefan sa...

Moules beer & stuff....
Blåmusslor, lök, lime, chili, veteöl, grädde, och persilja.
Hemmagjord aioli, bröd och pommes.
Som vanligt är det såsen som gör det ;) dvs snåla inte utan doppa brödet och sörpla o götta till det.
DAMN!

Christer sa...

Ska provas:) Hade en nära döden upplevelse senast jag lagade musslor. Slarvade och fick betala priset (läs 7 år sedan). Men din text och bild ger mig nytt mod.

Mårtenssons kök sa...

Vi har faktiskt helt gett upp musslor eftersom vi fått så slabbiga djur med hem från fiskbilen de senaste gångerna. Lika tråkigt varje gång när man sätter sej och (tror) man ska njuta av den goda musselgrytan och det bara känns dallrigt som tusan i munnen:( Och som du skriver så är burkade musslor inget att tänka på...

Viktor sa...

Musslor är ju bland det bästa som finns. Jag begriper inte att det finns folk som inte äter det. Jag har aldrig blivit dålig. Är alltid noga när jag äter det dock och passar mig på tvivelaktiga krogar.

Ett tips om man ska köpa är vanliga mataffärer med manuella fiskdiskar, de har ofta någon ansvarig som ofta ger riktigt bra svar på ens frågor. Dessutom har de inte samma intresse av att snabbt bli av med det som är på väg att bli dåligt eftersom de är anställda.

Eller så är det bara jag som har dåliga erfarenheter av fiskbilar/vagnar och s.k. delis.

Pandamamman sa...

Moules är min absoluta favoriträtt. Vill du ändå äta musslor på lokal och inte bli besviken så kan jag tipsa om Marie Laveau på Hornsgatan. Jag har efter otaliga avsmakningar bestämt att där är moules bäst. Och flest! Man får en hel ångande gryta för sig själv! Och jag tror att de har en gnutta stjärnanis i buljongen. Mums!

Pytte/Eleonora sa...

Så många bra tips som trillat in här! Mer musslor åt folket, helt enkelt. Både hemma och ute!